În echilibru

Multă forță și un dram de gingășie se prezintă ca un roman bine scris, cu multe pagini memorabile și cu incursiuni palpitante în miezul incandescent al gândurilor celor mai ascunse.

546 vizualizări
Citiți în 3 de minute
Andrei Dósa, Multă forță și un dram de gingășie, Editura Polirom, 2021

Unul dintre cei mai buni poeți ai generației lui, Andrei Dósa virează aici într-o proză care, la nivel superficial, ar putea fi despre disoluția unei prietenii. Despre inerția cu care amicițiile își târăsc umbra peste ani, fără ca substanța lor să rămână intactă. Atti, prietenul din copilărie, reprezintă pentru narator arhetipul individului instalat în clișee & certitudini, traduse aici printr-un șovinism rudimentar și printr-o viziune machistă asupra relațiilor cu ceilalți. (În orașul în care am crescut eu, populat majoritar de maghiari, unui astfel de om i s-ar fi spus „bunkó” – un „bolovan”, în traducere liberă).

Zic „la nivel superficial”, pentru că romanul e mai mult decât atât. Mi s-a părut că autorul încearcă să găsească, biografic, raportul optim între sensibilitate și adaptabilitatea la o societate cu puternice (și deseori rizibile) pretenții capitaliste. Personajul principal e când liric (și o simte ca pe o vinovăție de care se rușinează), când hotărât să-și compenseze fragilitatea prin activități la limita huliganismului (persiflarea celor în vârstă, de exemplu, în niște scene sadice demne de A Clockwork Orange) ori a autodistrugerii (vezi legăturile amoroase ratate și obsesia de a urmări fete pe stradă și în scara blocului).

Singurul cusur pe care l-am găsit cărții a fost că am avut impresia de capitole neterminate. Doar episodul „Atti” are un deznodământ clar, restul firelor narative începute par să se dilueze pe parcurs, fără a-și găsi temeiul în construcția finală a povestirii. Cu toate astea, Multă forță și un dram de gingășie se prezintă ca un roman bine scris, cu multe pagini memorabile și cu incursiuni palpitante în miezul incandescent al gândurilor celor mai ascunse.

DAN-LIVIU BOERIU (n. 1981) este absolvent al Facultăţii de Drept a Universităţii de Vest din Timişoara. Din anul 2010 este prezent în presa culturală cu cronici literare; a colaborat cu reviste precum România literară, Poesis International, Zona literară, Revista de suspans, Accente, Literatura de azi. Din 2014 a purtat dialoguri publice, reunite sub genericul Cercului literar de la Cărtureşti, cu personalităţi ale lumii culturale: Ana Blandiana, Gabriel Liiceanu, Dan C. Mihăilescu, Mircea Cărtărescu, Radu Paraschivescu, Andrei Pleşu, H.-R. Patapievici. Autor al volumului de convorbiri "Anatomia ratării" (în dialog cu Teodor Baconschi)" (Humanitas, 2016). A publicat și în volumele colective "Cum citesc bărbații cărțile femeilor" (Polirom, 2017); "Singuri acasă. Părinți și copii în pandemie" (Vremea, 2020).

Lăsați un comentariu

Your email address will not be published.

Cele mai recente din „Graffiti”

Un hibrid literar

Sălbaticii copii dingo este un roman al esențelor unei epoci, dar și o carte a oamenilor

Pudoarea capodoperei

Noua carte de eseuri a lui Claudiu Soare, Ierarhii precare, nopţi supravegheate, apărută la Editura Junimea,