/

Petruț Călinescu: Povești de la Marea Neagră

Start
390 vizualizări
Citiți în 5 de minute

Născut în 1976, la Constanța. Fotograf independent, lucrează pentru instituții de presă din străinătate, dar și pentru organizații non-guvernamentale locale. În 2006 devine colaborator permanent al Agenției France Press, iar în 2007 membru deplin al Agenției britanice Panos Pictures. Licențiat în Jurnalism și Științele Comunicării. A lucrat ca fotoreporter pentru unele dintre cele mai importante cotidiane centrale românești, de la Jurnalul Național la Evenimentul Zilei și Cotidianul. Fotografia este pentru el biletul de intrare în lumile care îi stârnesc curiozitatea. Realizează reportaje în Afganistan, Bolivia, Egipt, Kenya, Guineea-Bissau, China, India, în toate țările din Estul Europei și din bazinul Mării Negre. Munca sa este publicată în presa națională, dar și internațională: The New York Times, The Times, Courrier International, Business Week, 6 Mois, printre multe altele. Multipremiat și expus în țară și străinătate. Este cofondator al Centrului pentru Fotografie Documentară; în 2017 lansează primele granturi pentru fotografie în România.

Excelent documentarist, răbdător, atent și avizat, maestru al compoziției; rareori vreo imagine a sa lasă goluri de informație în cadru. Spectatorul este plimbat dintr-o parte în alta a scenei, invitat să descopere corespondențele care până la urmă creează cinetica, emoția, dar și înțelesul imaginii.

Primele imagini din proiectul „The Black Sea Stories” au fost realizate la începutul anilor 2000, pe țărmul românesc al Mării Negre. Aflată la intersecția a trei mari culturi materiale și spirituale, europeană, asiatică și cea a Orientului Mijlociu, Marea Neagră e polul de maxim interes în ceea ce privește antropologia culturală a acestei părți de lume. Căci asta face Petruț Călinescu în proiectul său: antropologie socio-culturală. Nu studiază omul ca ființă biologică, ci ca arhetip cultural, așa cum este prezentat de către societate și istorie, subsumat unei comunități locale, regionale sau naționale. Tributar însemnat al unor habitudini colective specifice.

Fishermen in the open sea embarking early in the morning.

„The Black Sea Stories” trece mult dincolo de simplitatea unui fotoreportaj de călătorie. Periplul în jurul Mării Negre (Bulgaria, Turcia, Georgia, Armenia, Azerbaidjan, Nagorno-Karabakh, Georgia, Abhazia, Rusia, Ucraina, Transnistria și Moldova) este un discurs vizual fascinant despre cultura materială și spirituală a comunităților cu care a interacționat. Despre diversitate. Despre arhaic. Despre tradiții și obiceiuri întâlnite pe drum, specifice unor colectivități care se rup încet-încet de rădăcini. Despre ceea ce încă rămâne din ceea ce piere. Imaginile deschid, îmbogățesc și fixează în același timp o pagină nouă în moștenirea euro-asiatică. Cu sau fără voie, Petruț Călinescu devine martorul nomad al unor civilizații încă vii, presate și constrânse de vremurile moderne să alunece lent, dar sigur, într-o zonă crepusculară. Imaginile sunt calde, primitoare. În momentul realizării primelor călătorii în jurul bazinului Mării Negre, timpul mai avea răbdare cu oamenii. Astăzi, războiul din Ucraina a aruncat totul în aer. Cu atât mai valoros este proiectul acum ca document al unui timp posibil revolut.

Alte două proiecte remarcabile ale lui Petruț Călinescu sunt „Mândrie și Beton (Pride and Concrete)”, o saga a migrației în căutarea unei alchimii a fericirii și bunăstării materiale, și „Periferia B (Living on the Edge)”, despre avatarurile vieții la marginea Bucureștiului.

Comentarii

Your email address will not be published.

Cele mai recente din „Arte”