Căderea
(fragment)

Editura Polirom vă prezintă un fragment din romanul Căderea de Paul Țanicui, publicat de curând în colecţia Ego. Proză.

486 vizualizări
Citiți în 8 de minute

Martin Plant, regizor, american. Ana-Maria Iacob, scenografă, româncă. O nuntă în Brașov, o escapadă în Munții Făgărașului, o viață în doi începută în candoarea și frumusețea a două suflete pereche. Dar în a treia zi a căsniciei lor Ana dispare pur și simplu. Soțul ei este considerat suspect, însă ancheta poliției e sistată din lipsă de probe. Suferința lui Martin capătă noi dimensiuni după ce descoperă jurnalul Anei, o Ana neștiută, încercând să pătrundă înțelesul scrierilor mistice ale iudaismului. În visele ei notate cu acuratețe, un înger (sau un demon?) îi desenează planul unei case, în fapt Templul lui Solomon adus la scară. Martin înțelege că trebuie să construiască această casă chiar pe locul unde dispăruse soția lui. Înțelege că, odată ridicat, templul îi va aduce înapoi dragostea. Un proces greu și complicat, care îi va pune la încercare răbdarea și credința în oameni: este atacat și tâlhărit, amenințat de autorități, ocolit de sătenii habotnici și superstițioși, acuzat că vrea să se închine lui Satan. Cu toate acestea, limitele în care este împins, efortul supraomenesc la care se supune, transfigurările prin care trece îi vor limpezi mintea și sufletul: Ana lui e aici, în această serenitate a ființei, și îl așteaptă. Iar el e hotărât să facă pasul spre ea.

„Cartea de față e scrisă în cheia cabalei literale, temurah. Aici metoda devine un proces de construcție care duce către un adevăr incontestabil: dragostea e căderea în cer, calea spre iluminarea sufletului.” (Paul Țanicui)


Cât a vorbit Rami, Violeta a pregătit blatul pentru tartă din 300 grame de făină, două ouă, 130 grame de unt, 120 grame zahăr pudră, vanilie, sare și coaja de la o portocală. Le-a mixat la viteză potrivită, apoi a tras aluatul în folie și l-a băgat la frigider pentru magica jumătate de oră. Ar fi putut repeta experiența din ziua precedentă, dar rățușca striga din răsputeri că se vrea pregătită. Prin urmare, Violeta a călit o varză proaspătă într-un ceaun de fontă, cu foarte puțin ulei. Varza murată în care a amestecat Rami era deja gata, așa că le-a combinat pe amândouă într-o tavă, dimpreună cu morcovi rondele, ceapă tăiată în felii lungi și subțiri, pătrunjel și o frunză de dafin ruptă în bucățele. A turnat o cană de suc de roșii și una de apă, a presărat piper negru, boia și cimbru. Pe acest pat a așezat rața unsă bine cu ulei. A pus tava în cuptor la 220 de grade. Când s-a rumenit ușor, a scăzut temperatura la 180 și a lăsat-o așa timp de 20 de minute. Nici acest interval n-a putut fi dedicat amorului, căci tarta se cerea și ea dusă până la capăt.

A tăiat două gutui mari în felii subțiri. A preparat un sirop din 200 grame de zahăr brun, un vârf de linguriță de pudră de vanilie, o cană și jumătate de apă, l-a pus pe foc și când a dat în clocot a îmbăiat feliile de gutuie. Au stat pe foc un sfert de ceas, timp în care a scos aluatul din frigider, l-a întins, l-a uns cu unt și l-a așezat în forma de tartă. L-a înțepat din loc în loc cu o furculiță. Când gutuile au fost gata le-a așezat și pe ele în tăviță și a turnat deasupra siropul, apoi le-a ornat cu o floare de anason și un bețișor de scorțișoară. Toată ”bărcuța” a intrat în cuptorul electric pentru 25 de minute la temperatura de 200 de grade.

Violeta a stins cuptorul unde se cocea rața, a scos tava și a pus-o pe blat. S-a apropiat de Rami și l-a mângâiat pe față. El i-a sărutat degetele. Ea l-a prins cu ambele palme și l-a tras spre ea. L-a sărutat pe gură, aproape că l-a lăsat fără aer. El a cerut din semne un moment de respiro, ea a râs când el s-a aruncat asupra ei ca un motan înfuriat. A învârtit-o în loc – scenă de film indian, și i-a scos șorțul, practic, dintr-o singură mișcare învăluită. Ea a râs în hohote când el și-a afundat fața în burta ei și i-a suflat zgomotos în buric. A ridicat-o pe blatul pe care rămăseseră mici insule de făină, i-a scos chiloții și-a coborât cu limba între picioarele ei. Ea l-a prins de cap și l-a obligat să rămână consecvent unui singur punct. Acolo, Rami, acolo, a spus-o în românește pentru că orgasmul vine întotdeauna pe limba ta. El a crezut că acolo înseamnă fute-mă și-a pus-o să repete. Acolo, acolo a strigat și el odată cu ea și a penetrat-o făcând să tremure în clinchet vesel castroanele de inox de pe blatul de lucru. Acolo, Violeta, îmi place să te acolo, Violeta, ești așa de bună, oh, God!

Din fericire, toate obiectele din bucătărie au rămas intacte când ei au terminat. Amorul lor a durat până la minutul 24, după ceasul cuptorului electric, exact timpul necesar ca tarta să nu se ardă.

Paul Țanicui a fost, într-o ordine aleatorie, vânzător de cărți, marochiner, săpător de fântâni în fosta Iugoslavie, vânzător ambulant de cârnați italienești, topitor de plumb într-un atelier de vitralii, copywriter în diverse agenții de publicitate (BBDO, Publicis), inițiator, dezvoltator și producător al proiectelor muzicale Shukar și Shukar Collective. A contribuit ca producător delegat la realizarea unui album world music de Peter Gabriel. A absolvit Facultatea de Film din cadrul UNATC București. Este scenarist și regizor de film (Iagalo, România, 2001, regie; Mousse au chocolat, România-Franța, 2009, regie; Two Lives, România, 2011, regie). A publicat un reality-book (Trăind pe credit, Brumar, 2012), romane (Quimera, Humanitas, 2015; Contre-jour, Curtea Veche Publishing, 2018), poezie (Cealaltă inimă, ArtHalle & Humanitas, 2016, în ediție de lux cu cinci gravuri originale semnate Ciprian Mureșan; ed. a II-a, Paralela 45, 2019) și un album biografic (Comédia țiganilor, Curtea Veche Publishing, 2019), dedicat faimosului Taraf de Haidouks.

Comentarii

Your email address will not be published.

Cele mai recente din „Ficțiune”