nedrepte prezențele noastre vreme copleșitoare pentru cei cu amintiri din anotimpuri plăcute pescărușii se curtează, oamenii pozează la mari rezoluții, beau bere și sucuri în pași lenți spre casă, poposind degeaba, la picioare se adună cărăbușii, musculițe se lipesc de pieptul umed și-și dau duhul sunt un corp fierbinte în mișcare și de aceea se declanșează buclucuri nedreaptă prezența mea aici printre aceste creaturi, întinzând eficiente capcane cu gândul la tine și la un soi de lentoare acum atât de pierdută, în slow-motion derulate aparițiile tale dinspre orizont, cu fața umflată de somn, pătată de soare vara-n care-am vizitat mediterana și ne-am scăldat doișpe zile lângă o crescătorie de midii, într-o țară cu grafii străine sau doar am visat-o, m-ar îmbia la asemenea proiecții aerul de saună vânzătorii de coliere cu cochilii pictate și smoală nedreaptă prezența mea aici construind fotografii în care sunt lângă tine fără să-ți fie rușine de oameni, mici avalanșe de exaltare și spaimă sunt un corp fierbinte în mișcare printre infinitele nisipuri scurgătoare coborând unul din altul încântă, iar apoi declanșează necazuri mă gândesc câte lucruri nu m-au interesat niciodată și simt încordare cu mulți ani în urmă pe aceeași plajă luca adunase steluțe de mare lângă un pahar de plastic cu meduză moartă maria făcuse poze și plânsese că arată grasă, o femeie întoarsă din larg a certat-o apoi a ciupit-o de coaste nedrepte prezențele noastre, suferințe mici care nu declanșează nimic îndată uitate o memorie de ape străvezii, mă gândesc la tine și la câte lucruri nu m-au interesat niciodată, fața ta roșie de la valuri, spălată de sare, sunt un corp fierbinte în mișcare, printre amintiri create cu anotimpuri plăcute și tot felul de ființe sfărâmate care n-au contat până acum mă gândesc la cărăbușii care n-au contat până acum la paharul cu meduză moartă și la tine, o durere mică de departe uitată îndată nedreaptă prezența mea aici, dacă număr fiecare musculiță moartă-n golul dintre sâni și strâng totul în brațe, la fel de nedreaptă atacuri și nu trebuie să închizi ochii dacă se întâmplă ci numai să îți lași atenția să se ascută lent, însă extrem de serios pe relieful detaliilor care se pot dovedi salvatoare câmpul vizual redus încet și lipsit de control la dimensiunile unui hublou prin care ai putea înregistra deasupra labirintul câtorva orașe portuare sau unduirea pe care o capătă într-un acvariu aripioarele peștelui spadă când ultimele poze trase cu delfinii se agită în mânuțe inegale de copii și încep să plutească în marea de oameni ca într-o mare reală iar cele trei balene albe nou-venite se retrag să-și ticluiască împăciuitor asasinatul de oameni dintr-un documentar oarecare încărcat la întâmplare acum cincisprezece ani pe internet. un carusel emoțional cu înțelesuri controversate și rezoluție proastă la care încă se reacționează în timpi morți, indignare, părere de rău, ecrane mânjite cu humus și sosuri de paste. atunci doresc pentru mine viziunea tunel, dar și igiena întâmplărilor de algoritm care îndrumă totdeauna către biologi marini care salvează de la naufragiu blânde mamifere asasin, adolescenți salvați de la înec de delfini, pui de delfini salvați din colții fiarelor marine de către balene albastre. o inimă uriașă de pește unde să încăpem cu toții în picioare ca în poemele sarei kay, dar și o mică inimă emoticon care să tremure și să-mi încheie ultimul mesaj spre tine, cu dezastre. pt. sora mea mă gândesc că ți-aș putea scrie o dată și din exteriorul alarmărilor, neperturbată. cu un dor inexplicabil după sărbători în anotimpurile calde agitația mea controlată, ca o perdea gonflată amenințător când ploaia de vară se transformă pe neașteptate în furtună și liniștește ca un steag de plastic arborat la repezeală pe faleză care nu va smulge pe nimeni din valuri, însă va atrage niște privitori ca salteaua pe care au târâit-o câțiva paramedici împrejurul celui mai înalt hotel din centru ca o precauție suplimentară pentru un bărbat care amenința să sară în cazul nefavorabil al eșecului negocierilor. o distorsiune spontană de ritm, pașii lui de panteră în lanțuri pe deasupra capetelor zecilor de oameni care cumpăraseră cu sume mari porții de paste cu vedere la superba panoramă proaspăt lustruită a orașului despre care îmi pot aminti oricând îmi doresc să mi se înmoaie genunchii. însă e tot mai nedrept să rezolv amintirile mele mici cu ceva atât de important, cu amprentele adânci lăsate în memoria colectivă de câteva ziare locale ca pe o ipoteză facilă, demonstrată printr-o egalitate ușoară: vântul permanent de pe acoperișurile clădirilor care ar fi putut să pară zgârie-nori, vijelia nesfârșită și penele de curent, cănile cu lumânări păstrate de la paște și de la pomeni sau lanterna care pâlpâia în noapte alarmant, pusă mereu la încărcat preventiv, încă o dată. mă gândesc că ți-aș putea scrie ceva la repezeală despre mine și melancolie cu furtunile spontane care declanșează dorul de când eram mici ca un blocaj de rețea, care indiferent cât de mult timp trece, o să mă răvășească. mă gândesc că vreau să te aud spunând că fix din cauza asta pe tine vântul sălbatic te face întotdeauna să te simți mai bine și la nonșalanța ta duioasă de femeie puternică și invidiată care știe să dezamorseze drame încâlcite de familie folosind doar un emoji cu ochi mari de câine ca pe o echivalență evidentă, însă plină de soluții. atunci orice diferență dintre tine și femeile din filmulețele pe care le privesc în buclă se estompează. și îmi pot imagina coloana nesfârșită de sportive din lotul olimpic pregătite de salturi în apă de la douăzeci de metri înălțime care privesc drept în cameră fix înainte de mărturisirea fricii cu seninătate și prietenie atât de discrete și rapide încât să mă facă să empatizez deplin cu trupurile lor agile încordate pe platforma colantată cu reclamă la energizant și pe stânca dimprejurul unei oaze sacre japoneze cocoțate pe balcoane cu vedere la mediterană în peisaj fierbinte dar revigorant pe deasupra unui echipaj de cinci scafandri antrenați să intervină ale căror fețe sunt blurate la montajul de după. mă gândesc să-ți scriu ceva la repezeală cu movile de argilă care promiteau viață semi-urbană la periferie viitoare cartiere cu bariere luminoase și blocuri prea joase unde încă se spunea glod la noroiul care înghițise tot pietrișul și cerea galoșii suprapuși pe gard în pungi de plastic ca niște ofrande, așa cum îmi povesteau prieteni că în alte părți de lume ape curgătoare tulburi cer persoane de sacrificat, și ceva cu tot ce mai emoționează la gândul cu dealurile lunecoase de acasă, cu zâmbetul ferm, educat să consoleze ore întregi pe mesaje ca o mărturisire premeditată de pe platforma de salturi, care se blurează după. o distorsiune spontană de ritm, când nu îmi mai amintesc de tine și vântul sălbatic ci caut contul cu patinatoarea care s-a întors pe gheață la câteva luni după o operație pe creier să mă uit în buclă și să mă zoiesc de lacrimi la secvențele în care și-a subtitrat plânsul cu tot felul de întrebări simple, dar care acolo capătă o gravitate de nesuportat, de pildă când mă voi simți din nou acasă o să mă obișnuiesc în corpul ăsta cum se gândesc cei din jur la mine cum sunt dragostea și mila diferite însă e tot mai nedrept să rezolv amintirile mele mici cu ceva atât de important, să îmi scuz aceste derapaje necesare și supărătoare ale creierului când în anotimpurile calde mi se face dor de sărbători și de un emoji cu ochi mari de câine în lacrimi
Etichete:
1 Comment
Comentarii Anulați răspunsul
Cele mai recente din „BOX OFFICE. POEZIA”
de Cătălina Matei
Poeme de Livia Ștefan
de Răzvan Țupa
de Diana Cornea
de Ștefania Mihalache
Singura observație-rezervă ce se poate face în legătură cu poezia Andradei Strugaru e relativa sa previzibilitate compozițională. Altminteri, eul poetic desfășoară inspirate volute discursive, în care cheia o dețin acele sintagme încadrând memorabil persoana emițătoare a mesajelor și constituind elemente de recurență cu maximă percutanță. Acestea, mesajele pendulează între universul acvatic, predilect fiind mediul marin și o aglomerare cu efect catharctic a unor detalii de viață și de stare emoțională. Poeticitatea acestor texte vine tocmai din nehotărârea abil jucată între un elan descriptiv, fără să alunece niciodată în manierism și tentația unei narativități ce a înnegurat adesea poezia ultimelor decade și care la Andrada Strugaru se menține în marja pretextului pentru etalarea subiectivității.