2110456, 3308064 – numere care au căzut din memorie ca niște fructe prea coapte poate ultima lor aducere-aminte numărul de acasă și numărul mamei de la serviciu un timp fix(at) aș putea face aici un adăpost pentru numerele pe care n-o să le mai formez niciodată numărul lui tata numărul lui X la capătul celălalt nu mai e nimeni la capătul ăsta sunt eu; stând într-o coajă de ou am ținut telefonul în mână mai mult decât am ținut o mână de iubit nu mai știu multe numere pe dinafară micile uitări ca exerciții pentru pierdere1
mamele au două capete unul de iubit unul de urât unul de cuprins unul de strâns
pe o câmpie vastă, între umeri de copil vezi mamele așezate în genunchi smulgând cu grijă ceva ce știu doar ele de parc-ar smulge buruieni cu tot cu rădăcini sapă-un șanț pun semințe și acoperă cu carne din carnea lor șaua într-un târziu crescută să legene singurătatea-mbătrânitelor mame prea târziu, puiule, prea târziu mamele s-au îngrijit de prăbușirea ta și au sădit vinovăția ce te adună la picioarele lor
dedicarea lor mușcă atunci când nu se întoarce dedicarea lor e bățul pe care toți câinii trebuie să-l aducă înapoi
adevărul e că nicio mamă nu-i atât de bună niciun copil nu-i într-atât de bun adevărul e că bunătatea nu a salvat niciodată lumea să ne lăsăm frânți pe câmpia pârjolită dintre umeri tată-copac, vin și eu să mă sprijin de tine mă uit la frunzele tale și mi se face liniște mai că te-aș lua acasă cu mine știi, eu sunt un animal domestic mostre de libertate ne-am uitat una la alta. și-a pus lăbuța peste mâna mea. nici ei nu i se întâmplă mare lucru. toarce. nu-i așa de rău, mâță, cât ești încă viu. și dacă e doar atât, e ok. se așază pacea peste noi ca praful. bucăți de porumbei și frunze călcate e ceva tulburător în moartea asta neplânsă odată stăteam la semafor din susul clădirii a căzut un porumbel l-am văzut izbindu-se de trotuar ochii i-au mai clipit un pic apoi gata niciun om nu s-a abătut când s-a făcut verde am mers mai departe am luat acasă câțiva porumbei care nu mai zburau și majoritatea au murit acum nu mai caut să salvez pe nimeni dacă-mi apare vreunul în cale îl privesc și plec simțindu-mă vinovată o oră sau două aveai și tu un text în care scriai cum ai călcat un porumbel indiferența asta vreau să o am față de trecerea ta mai departe tată, eu am rămas aici să-mi amintesc: stăteam la semafor în dreapta ta la geam veneau cerșetori și vânzători de ziare și mă simțeam așa prost că noi eram în mașină și ei nu măcar nu le-nchideai geamul nu te făceai că plouă băgai mâna în buzunar și dădeai și mă simțeam prost că tu aveai bani și ei nu ziceau să-ți trăiască fata poate ar fi trebuit să-ți spună să trăiești lângă semaforul ăsta e o florărie trec pe lângă intersecție nu mai e nimeni să se plimbe printre mașini pe aici doar florăreasa de la colț mă întreabă de tine și eu îi spun de fiecare dată că o, tată, voiam să-ți zic că-mi pare rău acum că mi-era rușine de când mă știu am simțit rușinea asta că m-ai făcut la bătrânețe mi-era rușine că nu citeai cărți, citeai ziare tu și mi-era rușine că erai din lumea veche și eu mă zbăteam să ies din ea, tată acum nu mai ești să te iau așa cum… nu mai… ești acum îți iau flori în număr par și florăreasa mă întreabă ce mai face tata
- exerciții pentru pierdere
o mașinuță un capac un pix un cercel o umbrelă un hanorac un telefon troleu’ cheile virginitatea un iubit doi trei patru timpul cheful banii un tramvai tatăl somnul mințile elasticitatea ↩︎
Cătălina Matei scrie o poezie încărcată de durerea acestei lumi, filtrată prin experiența unei persoane care alege să-și sublimeze nostalgia față de părinți și trecut prin actul expiator al scrierii. Crâmpeie de amintiri se desfășoară dinaintea noastră, fără vreun montaj savant ori prețios, dar conținând toată bucuria-mulțumirea-tristețea-intensitatea unor clipe care, prin evocare scripturală, surprind unicitatea unei ființe, a cuiva care marchează ireversibilul și a lui duritate mai mare decât a oricărui lucru material prin câteva sintagme ce-ți rețin atenția, te pătrund până în cele mai intime cotloane și se întâlnesc acolo, în cea mai de preț interioritate, cu propriile gânduri și trăiri. Textele poetice ale Cătălinei Matei știu să numească cel mai bine suferința, chinul acelor gesturi a căror acuitate constituie mărturia faptului că sufletul este acolo și palpită.