/

Iubirea duce la crimă

221 vizualizări
Citiți în 5 de minute
Kærlighed for voksne/Loving adults (2022, regia: Barbara Topsøe-Rothenborg)

Regizoarea daneză Barbara Topsøe-Rothenborg pleacă de la lumea deloc simplă a relațiilor de putere din lumea adulților, restituind o poveste matrimonială cu multe fațete. Loving Adults are la bază romanul Annei Ekberg, Krlighed For Voksne. Scenariul, semnat de Anna Ekberg, Anders Rønnow Klarlund și Jacob Weinreich, surprinde povestea unui cuplu căsătorit de aproape 20 de ani, între care nu mai există niciun fel de atracție. Christian și Leonora se autoamăgesc că vor avea puterea să continue sub aceleași auspicii, în condițiile în care fiecare îl suspectează pe celălalt că ar fi capabil de crimă. Aparent, duc o viață ideală, fac parte din elita daneză, își permit confortul unei vile și lansarea unor îndrăznețe proiecte imobiliare. Recuperarea după o boală îndelungată a fiului lor ar fi trebuit să aducă echilibru și armonie în cuplu, numai că Leonora descoperă că partenerul său o înșală cu o colegă de șantier, arhitecta Xenia (interpretată de Sus Wilkins), mult mai tânără decât ea.

Vocea din off, care încearcă să dezlege misterul unei crime, îi aparține comisarului de poliție (actorul danez Mikael Birkkjær). Parafrazându-l pe profesorul din Lecția ionesciană, care afirma că „literatura duce la crimă”, comisarul de poliție avertizează, la rândul său, că „iubirea poate duce la crimă”, atunci când prezentul scapă de sub control. Până și dragostea e o relație de putere, mai ales într-o lume în care cuplurile se fac și se desfac. Comisarul investigase dispariția unei tinere prinse în mrejele unei căsnicii toxice. E un avertisment rostit în ziua nunții propriei fiice, pretext pentru derularea întregului scenariu, în care oameni căsătoriți de mulți ani se reîndrăgostesc de persoane diferite, caută cu disperare soluții, amenință, se lamentează, se împacă, astfel încât linia fină dintre dragoste și ură generează conflicte matrimoniale foarte puternice.

Nenumărate schimbări de situație, bine reprezentate vizual (în acest sens, Hummer Hojmark s-a ocupat de efectele speciale și în filme ca Adam’s Apples – 2005 și comedia neagră Riders of Justice – 2020, ambele regizate de Anders Thomas Jensen, ori în Melancholia din 2011 a lui Lars von Trier) și muzical (Kristian Eidnes Andersen, Rasmus Christensen), amplifică suspansul și conturează personaje complexe în acest thriller danez care are ceva reflexe hitchcockiene.

Pe alocuri, Loving Adults se aseamănă cu filmul din 2014 al lui David Fincher, Gone Girl, regizoarea daneză surprinzând derutele grave din spatele unui mariaj problematic: Leonora îl șantajează pe Christian că va divulga secrete financiare care au stat la baza afacerii sale dacă o va înșela, în vreme ce Christian se hrănește din ura pe care o poartă soției sale și se hotărăște să o ucidă. Scenariul capătă tușe de-a dreptul diabolice, scoțând la iveală momente tulburătoare din trecutul Leonorei. Plănuind să își omoare soția, Christian alunecă pe o pantă existențială copleșitoare. În definitiv, regizoarea daneză restituie imaginea unui cuplu nefericit. Aflat în criza vârstei de mijloc, lui Christian îi este greu să aleagă între soție și amantă, iar nehotărârea sa aduce și mai multe prejudicii situației în care se află.

IRINA-ROXANA GEORGESCU (n. 1986) a absolvit Facultatea de Litere (specializarea română – franceză) a Universității București în 2008 şi a urmat masteratul de teorie literară şi literatură comparată (2010). A devenit doctor în filologie (2016) al aceleiași Universități, cu o teză despre influența criticii occidentale asupra criticii literare postbelice româneşti (1960-1980), sub coordonarea acad. prof. dr. Mircea Martin. În perioada 2010-2014, a condus seminare de teoria literaturii, comparatism şi idei literare, dar şi cursuri practice de tehnica lecturii la Universitatea din Bucureşti. A fost redactor de limba franceză la revista de studii literare şi culturale Euresis – Cahiers roumains d’études littéraires et culturelles (2009-2013). Începând din octombrie 2018, este asistent asociat la Literele bucureştene. Face parte din proiectul de educație media a Centrului pentru Jurnalism Independent. Publică poezie şi studii literare în diverse reviste de cultură din ţară şi din străinătate. Volumul de debut în limba română – Noţiuni elementare (Cartea Românească, 2018) – a fost nominalizat la Gala Tinerilor Scriitori (ediţia 2019) şi la Gala Premiilor Observator cultural (ediţia 2019). A debutat în limba franceză cu volumul de poezii Intervalle ouvert, apărut la editura L’Harmattan (Paris, 2017), în curs de apariţie în limba spaniolă.

Comentarii

Your email address will not be published.

Cele mai recente din „Arte”

Adrian Căpușan

Autodidact, născut în Cluj, dar orădean prin adopție, Adrian Căpușan documentează o realitate secundă sensibil mai