Alexandru Tomescu: „Vioara violonistului trebuie să devină o parte integrantă a corpului său, este vocea sa”

Invitat în podcastul Cronicari Digitali, violonistul Alexandru Tomescu a povestit cum a ajuns să se îndrăgostească de muzică și vioară, dar și cum românii au ajuns să îmbrățișeze muzica clasică mult mai devreme decât alți europeni.

770 vizualizări
Citiți în 5 de minute

„Din niște motive copilărești la început, niciodată nu aș putea pretinde că am avut eu vreo viziune la 5 ani că o să cânt eu la Ateneu cu vioara lui Ion Voicu, nu, pentru mine era o jucărie și îmi doream acea jucărie foarte mult. Și până la urmă mi s-a dat. Și cred că așa este pentru toți muzicienii, pentru toate instrumentele al căror studiu se începe la vârste fragede.

La început altele sunt motivațiile și, în același timp, e adevărat că un copil mic are o cu totul altă seriozitate, poate chiar mai pronunțată decât o au copiii mai mari, studenții, elevii. Ei sunt foarte dedicați, foarte absorbiți și serioși. Orice joacă a unui copil este foarte importantă”, povestește Alexandru Tomescu în dialogul cu jurnalista Diana Popescu, în podcastul Cronicari Digitali.

Din anul 2007, în urma mai multor concursuri, îi este încredințată, până în 2023, vioara Stradivarius Elder-Voicu, ce a devenit protagonista câtorva îndrăznețe proiecte muzicale de anvergură și notorietate, cu finanțare privată. Sub genericul ”Turneul Stradivarius”, violonistul a concertat în zeci de localități din țară și în importante centre culturale din Europa și America. A prezentat programe care au cuprins câteva integrale-eveniment pentru viața muzicală românească, asociind uneori recitalul cu secvențe inedite de performance.

În cel mai ascultat podcast cultural din România, Cronicari Digitali, Alexandru Tomescu a vorbit despre cum un artist dezvoltă o relație intimă cu instrumentul său.

 „Sigur, o vioară bună te ajută întotdeauna, dar în cele din urmă este vorba despre sunetul violonistului. Adică, dacă un violonist slab ține în mână un Stradivarius, el nu va deveni automat un violonist mai bun. Din contră, îi va fi chiar foarte greu, pentru că îți trebuie o flexibilitate cu totul aparte ca să faci trecerea de pe un instrument modern unde poți să cânți cu orice presiune îți dorești și un instrument italian, mai ales o vioară Stradivarius care este extrem de sensibilă la presiuni prea mari.

Trebuie să ai acest simț al vibrației instrumentului ca să simți care este punctul lui optim de vibrație și să îl lași să vibreze. Trebuie să asculți instrumentul și asta pentru foarte mulți violoniști e greu de făcut, pentru că sunt obișnuiți să-și impună energia lor instrumentului. Sunt instrumente moderne unde poți să impui și instrumentul sună. Viorile Stradivarius impun un anumit tip de respect, vor să fie și ele ascultate, să fie și ele parte din acest dans care se petrece acolo pe scenă. (…)

Maestrul Voicu chiar îmi spusese la un moment dat că lui i-au luat 10 ani să se împrietenească cu vioara Stradivarius și la vremea respectivă mi s-a părut că eu dacă aș avea vioara asta în mâini, aș studia 100 de ore pe zi și m-aș împrieteni cu ea în 5 zile. Dar adevărul este că acum, după aproape 15 ani de când cânt pe această vioară, cred că acel timp de 10 ani nu era exagerat. Am parcurs diverse etape, diverse drumuri împreună, ne-am împrietenit pe parcurs, dar după 10 ani într-adevăr există o altă simbioză care are loc pe scenă (…)

Vioara violonistului trebuie să devină o parte integrantă a corpului său, este vocea sa. Prin ea tu trăiești, tu vibrezi și trebuie să o simți în fiecare zi.”, a spus Alexandru Tomescu în podcastul Cronicari Digitali.

Podcastul Cronicari Digitali, produs de Zaga Brand și Asociația Humart (Human Made Art), vine cu episoade noi în fiecare joi și vineri pe toate platformele de streaming audio și pe www.cronicaridigitali.ro/podcast.  

Comentarii

Your email address will not be published.

Cele mai recente din „Știri și anunțuri”