Poeme – Revista de cultură FAMILIA
ABONAMENTE la revista de cultură FAMILIA. Alegeți din oferta noastră!
Start
199 vizualizări
Citiți în 9 de minute
două sau trei întrebări

îmi place că e cald
la început de martie

miruna curăță pătrățelul de pământ
cu grebla

primul an în care pământul
e destul de fraged

stau pe margine cu un pahar
și mă gândesc
ars de soarele din martie

o văd în grădina
cu promisiuni
după ce trece

mă gândesc
la două sau trei întrebări
și mă bucur că entitatea se poate schimba
după mii de ani

de ce nu poate și omul nervos

cea mică a făcut un portret feminin
ceva între klimt și ființa furioasă
în culori vii

ce urât
a zis profa de desen

care e diferența dintre coarne
și urechile moi de pisică

cum sunt construite nălucile

am întrebări

am întrebări și bănuieli
când mă gândesc la timpul cosmic

ard cât arde sulful din chibrit
atât e timpul meu cosmic

toată pasiunea și ura
despărțirile și regăsirile
timpii morți dintre relații
care se repetă fără spectacol sau rost
cât flacăra sulfuroasă a unui chibrit

timpul meu cosmic are cochilie
fără valoare imobiliară

o fiță urbană
la umbră
primăvara

inteligența mea artificială
cu urechi moi


sala de ceremonii

mă uit de pe deal
cu 3moa universal
la o gaură neagră a imobiliarului
din târg

punctul roșu e foarte precis
iar aparatul
perfect pentru cei cu un singur ochi
sau pentru vânători

ca orice gaură neagră
maidanul e plin de frig în centru
lângă locomotive și vagoane scoase din uz
și groaznic de fierbinte la margini
prin cartiere

cel puțin așa mi-l imaginez
după ce m-am uitat
fără să pricep mare lucru
la ecuația gravată
pe mormântul lui Hawking

tradusă
ea spune că găurile negre nu sunt negre
de fapt

ele emit un luciu
radiația lui hawking

la decathlon nu-mi dădeam seama
ce-aș putea vedea în gaura imobiliară

am cumpărat obiectul
să văd până în centrul ei

trebuia să știu pentru că iadul
e cartografiat în fricile noastre
ca un text
care tocmai se materializează

dragoni de fum
porniți din nopțile
în care somnul atârnă de-un sunet

astă-noapte ningea și parcă se făcea
că sunt la masă
cu mulți intelectuali

discutăm aprins
despre cărți importante
cum ar fi
george în căutare de comori prin cosmos

de la geamul sălii de ceremonii
se aude un mieunat slab
și nu mă pot concentra

n-aveam cum ignora plângerile repetate

m-am trezit
și am văzut-o pe maia
cu ochi somnoroși
sub televizor

am împins-o ușor peste prag în iarnă
fără succes

pisicile au insurgența în sânge

o revoluție de catifea
chiar și iarna
când hawking nu mai are suficient luciu
pentru gaura neagră dintre posibilități


posibilități

merg pe mihalache
om politic
și ascult gâzele ascunse-n copaci

foarte zgomotoase
imposibil de văzut

un joagăr de sunete
pe care-l știu din obcini

am în buzunar scrumiera minusculă
veche de-o sută de ani
cumpărată la piața de vechituri

nu cred că o voi folosi ca scrumieră
dar îmi place scrumul încrustat în metal

ca orice obiect de la talcioc
are o poveste lungă

nu vreau să fabulez
despre cei care s-au plimbat cu ea
prin casă ori pe mihalache
om politic

nu vreau să fabric biografii

îmi place doar că au avut-o
mai bine de o sută de ani
oameni înveliți în posibilități

nu înțeleg ce se întâmplă
pe mihalache
om politic

creaturile zbârnâie gros

aflu că o lăcustă uriașă
s-a lipit cu toate cârligele
de spatele celei mici

trei generații matriarhale
s-au speriat

cea mică a sărit pe patul din hârj –
bucătăria de vară
în obcini

pe mihalache
om politic
copacii zbârnâie gros


studiu de caz

asta e vocea ta adevărată
de când erai mai tânăr
îmi spune la telefon

nu mai scriu pentru analiști
citesc în ultima lui carte

sărim zgâriați
de versurile cu ingambament

de ce-ar fi mai poetic
un text cu scleroză formală
decât unul
care curge simplu și proaspăt

vara cea mai secetoasă

invazie de purici
în casele și grădinile din cartier

când cobori din pat
puricii urcă pe glezne
o pilitură organică
în jurul magneților din corp

mergi la duș
clătești o parte din ei

cei mai spectaculoși acrobați
salturi fără plasă de siguranță
fără ingambamente
sau recurs la formă

ce drept am
să omor o generație întreagă de purici
să-i văd bucuros
cum saltă în cadă spre capăt
somoni negri
plini de picioare bombate
până la intrarea în vortexul canalizării

exterminatorul aduce peturi cu soluții
combină introduce stropește

dimineața
un holocaust
al gândăceilor de grădină și al libărcilor

puricii aleargă mai departe în haită
după magneții din picior

metafore slabe
de care n-ai scăpat

încă o zi
alte peturi
alte soluții

hoardele magnetice au dispărut

rămâne imaginea goală
și arșița


piesa centrală e masa

bucătăria mea e făcută
din straturi de amintiri

scaunele au rămas de la părinți
pisica a scămoșat rafia lor
dar o înțeleg
asta fac pisicile când se simt bine
un tai chi felin

colțarul pe care stau
are fața schimbată
două-trei serii de tineri
au stat pe colțar

au fost pierderi

o fată extrem de îndrăgostită
a renunțat la viață

un câine a sfâșiat repetat
tricoul preferat al unui prieten

de-aici s-a plecat în nepal
ca-n noapte

multe zile
cu mulți prieteni

piesa centrală e masa
construită de gașca băiatului meu

e perfect echilibrată

după 30 de ani de abuzuri
are doar două umbre de arsură
pe față

s-au scris destule cărți pe fața ei

alexander, volumul lui jamie

avea îndoieli
când a pus manuscrisul
într-un tomberon din state
și a tras cu arma automată în el

transcender,
debutul lui bogdan

am făcut troc de imagini cu el
vreo doi ani
în timp ce mașina primăriei stropea grădina
cu otrăvuri pentru țânțari

alte bucăți de carte

de pe colțar
la masa făcută de copii
am scris pe telefon
toate cărțile publicate
în ultima vreme

aici mi-a povestit dorin despre john
bătrânul mort
pe care trebuia să-l îmbrace
pentru cină
despre katrine
diva căminului de lux
și despre jerry din nigeria
care arăta ca majordomul pământului
despre congelatorul uriaș de la amazon
unde pinguinul digital îi amintea
ce obligații are față de corporație

aici mi-a explodat duodenul
după alcool și ceai fierbinte

aici mi-am scris postumele
preventiv

aici stau și acum
dar asta e povestea scurtă

RADU ANDRIESCU (n. 1962) este autorul unui volum de eseuri, Paralelisme și influențe culturale în lirica română actuală (2005) și a unsprezece volume de poezie: Oglinda la zid (1992), Ușa din spate (1994), Sfârșitul drumului, începutul călătoriei (1998), Eu și câțiva prieteni (2000), Punțile Stalinskaya (2004), Pădurea metalurgică (2008), Metalurgic (2010), Când nu mai e aer (2016), Gerul dintre ei (2017), Jedi de provincie (2018), Animalul diafan (2019). Longleaf Press a publicat o selecţie din poezia sa, The Catalan Within (2007), iar Twisted Spoon Press, volumul Memory Glyphs (2009), cu poeme în proză de Cristian Popescu, Iustin Panța și Radu Andriescu. Este inclus în antologii naționale și internaționale, cum ar fi The Poetry of Men’s Lives: An International Anthology (2004) și The New European Poets (2008). Împreună cu Adam J. Sorkin, a tradus și editat antologia de poezie Club 8 – Poetry (2001). La sfârșitul lui 2019, a publicat o antologie selectivă și remixată a cărților sale din perioada 1992-2010, Oglinda la zi.

Comentarii

Your email address will not be published.

Cele mai recente din „Poezie”