între solstiții
în ultima noapte
n-am mai făcut dragoste
am stat în pat
unul lângă altul
ca niște geamantane
pe un peron dezafectat
tu respirai ca darth vader
fără cască
eu aveam zâmbetul
înghețat ca monalisa
între două solstiții
a nins toată noaptea
cu fulgi grei
de neant
în zori m-ai întrebat
cum să bei șampanie
la sfârșit de septembrie
pata albastră
femeia umple urciorul
din apa încremenită a pârâului
pe care îl netezește ușor cu mâna
să nu se vadă diferența
apoi o ia în față
trece pe vârfurile picioarelor
pe lângă bărbatul adormit pe scaun
și începe să ude florile
de pe pervaz se mută în dormitor
aruncă o privire spre patul nedesfăcut
udă și floarea din colț
și se întoarce repede înapoi
bărbatul e în aceeași poziție
doarme cu ochelarii coborâți pe vârful nasului
și cu o pensulă în mână
îi atinge delicat fruntea
cu degetele umede
în acel moment bărbatul tresare
dar până să deschidă ochii
ea dispare în spatele copacilor
din tabloul neterminat
și-l privește râzând
ce caraghioasă e pata albastră
de pe fruntea lui
mă voi retrage
într-o zi mă voi retrage
și din viața voastră
cum m-am retras mai demult dintr-a mea
desigur acesta e un eufemism convenabil
pentru faptul că am fost dat afară
nu pe ușă ca un nepoftit musafir
sau martor al dracu mai știe cui
ori un iubit de noapte
al unei târfe de zi
ci pe gură
expirat expectorat sau vomitat
pentru că refuzam cu obstinație să spun
eu însumi
evident o contradicție în termeni
una e eu și alta însumi
ca nordul și sudul
pământul și apa
don quijote și sancho panza
sau alte asemenea lucruri fără
nicio legătură între ele
am rămas suspendat
ca o îmbrățișare de îndrăgostiți
morți acum un secol
cu brațele amputate
de la cer în jos
și abia vă mai pot apăra
de gloanțele cu care
eu și însumi se împușcă
unul pe altul
în mine
strigătul și voma
vine o vreme când nu-ți mai rămâne
nimic de povestit viața ți s-a scurs
ca zeama dintr-o lămâie ultima
ești complet lipsit de apărare
și înfrunți înfricoșător de singur
binevoitoare discursuri motivaționale
înțelegi brusc greața lui iov
când ascultă teodiceele prietenilor
n-ai timp să ajungi la veceul de la capătul podului
te-ai transformat deja în strigătul și voma
unui tablou neterminat al lui munch
ultima noapte
ultima noapte vine fără farduri inutile
nori morocănoși ca niște gropari
luați de fraieri sapă meschin o groapă în cer
oricum nu mai ai loc acolo
prea te-ai înrăit atâția ani într-o viață
cu ritmuri de vulcan și te-ai antrenat
pentru moarte la fiecare despărțire
e ca o petrecere în pijamale
ultima bătaie cu perne se întoarce
ca o stafie din copilărie
mama și tata dorm prea adânc
ca să mai poată reacționa când cineva spune
râdem glumim și apoi murim da
fără să ne împotrivim prostește
de parcă ar mai fi ceva
de trăit iubit sau doar regretat
chiar și pentru asta e nevoie de timp
or el înaintea aerului ne părăsește
nu e avc sau infarct boală sau glonț
ceea ce ne omoară ci timp îngrozit
să îmbătrânească cu noi
cuvinte rechini
nu scriu mă ajung
cuvintele din urmă
ca niște rechini flămânzi
ce rup din mine hălci
ca și cum ar sculpta
în carnea vie ceva
nemaivăzut de ape
sau ar oficia
o sălbatică euharistie marină
ori o tăiere împrejur
mai adâncă decât
groapa marianelor
și se opresc abia
când colții lor imenși
sunt înfipți
până la gingii
în suflet
Etichete:
ALIN DOBAI are 55 de ani. Încă nu a debutat în volum. A cochetat cu poezia în adolescență, a și publicat între 1986 și 1988 câteva poeme în revistele Flacăra și Familia (unde de „Poșta redacției” se ocupau Geo Dumitrescu, respectiv Ana Blandiana). A absolvit Filosofia în Cluj-Napoca (1995), a predat la un liceu orădean opt ani, după care a schimbat diverse joburi. De șapte ani încoace lucrează ca programator.
1 Comment
Comentarii Anulați răspunsul
Cele mai recente din „Poezie”
Dosar realizat de Andrei Zbîrnea
de Raluca Urse
de Briseis Stan
de Miruna Romanciuc
de Mihai Manole
Textele lui Alin Dobai au, indiscutabil, nimb poetic. Nu este vorba despre alegerea cuvintelor ori despre cine știe ce sofisticării ale psihicului, ci pur și simplu, citind rând cu rând, adică vers cu vers, elanul poetic este evident. Inefabilul său, fiindcă la inefabil ne referim când intuim poezia reiese din fireasca forțare a unor limite, din nemulțumirea funciară, fără motiv. Nu există poet mulțumit, e o contradicție în termeni. Iar Alin Dobai are știința particulară de a ne transmite această nemulțumire, o tulburare fertilă, semn nu doar al poeziei, ci în primul rând al viului: poezia e protestul vieții, mijlocit de poet, față de moartea continuu clamată de non-viul universului cunoscut.