Trei răspunsuri despre romanul „Pallady. Ulise legat de catarg” de la autoarea lui, Anca Vieru – Revista de cultură FAMILIA
ABONAMENTE la revista de cultură FAMILIA. Alegeți din oferta noastră!

Trei răspunsuri despre romanul „Pallady. Ulise legat de catarg” de la autoarea lui, Anca Vieru

„Eu am vrut să dau coerență personajului, să înfățișez și artistul măcinat de dorința de a realiza absolutul prin artă, și omul, uneori arțăgos, alteori de o bunătate pe care se temea s-o afișeze.”

684 vizualizări
Citiți în 4 de minute

1. Cum s-a conturat ideea romanului „Pallady. Ulise legat de catarg”?

Ideea de a scrie despre Pallady a venit pe neașteptate, un what if care semăna cu un alt what if mai vechi, de când am început să scriu. Acum însă impulsul a fost mai simplu de explicat. Fusesem la una dintre cele patru expoziții organizate de MNAR cu ocazia împlinirii a 150 de ani de la nașterea pictorului Theodor Pallady și, când am ieșit, încă sub influența picturilor văzute, m-am întrebat cum ar fi să-i scriu biografia. Povestea. Când am ajuns acasă, fără să stau prea mult pe gânduri și să mă pot răzgândi, l-am contactat pe Adrian Botez, coordonatorul seriei de biografii romanțate de la Editura Polirom, și i-am spus că aș vrea să scriu despre Pallady. Așa a început.

2. Cum a decurs scrierea lui?

Scrierea unei biografii, romanțată sau nu, presupune o documentare amănunțită. În cazul lui Pallady, care s-a născut în 1871 la Iași într-o veche familie boierească, a locuit la București, Dresda, Paris și apoi iar București, unde a murit în 1956, în plină epocă comunistă, documentarea a mers pe mai multe direcții. Prima și cea mai importantă, zic eu, a fost despre viața și opera lui. De la Pallady ne-au rămas câteva scrisori și jurnale, dar majoritatea sunt din a doua parte a vieții. Copilăria și prima tinerețe erau, în aproape toate cărțile și articolele, expediate rapid. Așa că a trebuit să caut. Am citit memorii și jurnale ale celor care l-au cunoscut, cărți care îi analizau opera în contextul epocilor în care a trăit. Fiindcă asta a fost a doua direcție de documentare. Fiecare epocă cu oamenii și concepțiile ei. Cu evenimentele istorice și curentele artistice.   

Pallady, prin felul lui de a fi, atrăgea de multe ori antipatia, așa că destule mărturii despre el constau într-o înșiruire de bârfe și replici suculente. Erau povestite câteva elemente anecdotice despre firea și obiceiurile lui, care mai mult îl caricaturizau, câte ceva despre viața lui amoroasă, câteva replici care-l arătau ca pe un interlocutor dificil. Era asemănat cu un „crai de Curtea-Veche”, i se spunea „boemul aristocrat”, unii îl considerau un crepuscular luminos, iar alții un artist-filosof. Eu am vrut să dau coerență personajului, să înfățișez și artistul măcinat de dorința de a realiza absolutul prin artă, și omul, uneori arțăgos, alteori de o bunătate pe care se temea s-o afișeze.

3. Cum vă doriți să fie citit romanul „Pallady. Ulise legat de catarg”?

Cu curiozitate. Cu înțelegere. Și cu un ochi către tablourile lui. Fiindcă, de fapt, asta aș vrea: să stârnească în cititori dorința de a vedea și revedea tablourile lui Pallady.

Comentarii

Your email address will not be published.

Cele mai recente din „Cum?”