Lansarea integralei dramaturgiei lui Eugène Ionesco, în prezența fiicei autorului, Marie-France Ionesco

Editura Nemira anunță un eveniment editorial cu totul special, lansarea în două volume, în traducerea lui Vlad Russo și a lui Vlad Zografi, a tuturor pieselor de teatru ale dramaturgului, pe 20 mai, de la ora 19:00, la Cinema Elvire Popesco din cadrul Institutului Francez din România.

238 vizualizări
Citiți în 5 de minute
1

Evenimentul, organizat în colaborare cu Ambasada Franței în România, se va desfășura în prezența fiicei autorului, Marie-France Ionesco. Alături de aceasta vor fi Dl. Julien Chiappone Lucchesi, atașat cultural și director delegat al Institutului Francez Bucureşti, Corina Șuteu, Mariana Mihuț și Victor Rebengiuc, într-o discuție moderată de Irina Cerchia, coordonatoarea colecției Yorick.

Cele două volume au fost publicate concomitent, în condiții grafice excelente, în colecția Yorick – singura colecție din țară dedicată exclusiv artelor spectacolului – și sunt disponibile pe site-ul editurii și în librăriile din întreaga țară.

Intrarea este liberă, în baza unei rezervări pe Eventbook: https://eventbook.ro/other/bilete-lansarea-integralei-dramaturgiei-lui-eugene-ionesco

Simbol al culturilor franceze și române deopotrivă, Eugène Ionesco a influenţat fundamental cultura europeană, rămânând în memoria colectivă, alături de William Shakespeare, A.P. Cehov sau Samuel Beckett, drept unul dintre cei mai mari dramaturgi din istoria lumii. Eugène Ionesco s-a născut pe 26 noiembrie 1909, în Slatina. Când avea doi ani, părinții lui au părăsit România și s-a stabilit la Paris, unde trăia familia maternă. Întors în România după 1922, a învățat limba română și s-a înscris la Liceul Sf. Sava, unde, peste câțiva ani, a devenit profesor de limba franceză. A debutat ca poet în anul 1928, în revista Bilete de papagal a lui Tudor Arghezi. În 1934, a publicat primul său volum de eseuri critice, Nu!, care, prin stilul acid și ireverențios, a devenit una dintre cele mai controversate publicații ale vremii. În 1950, a debutat ca dramaturg, cu piesa Cântăreața cheală, montată la Théâtre des Noctambules, în regia lui Nicolas Bataille, căreia i-au urmat LecțiaScaunele și alte piese care l-au transformat într-unul dintre cei mai mari dramaturgi francezi. Odată stabilit în Franța, intră în lumea culturală și deschide catedra „Mihai Eminescu” la Nisa. Până astăzi, ghidurile despre Paris îi îndeamnă pe turiști să vadă Turnul Eiffel, Teatrul Huchette și Ionesco – a devenit un monument, o curiozitate, mai mult decât Comedia Franceză.

Vorbind despre opera tatălui său, Marie France Ionesco dezvăluie că: „Eugène Ionesco se înscrisese la Sorbona, la o teză de doctorat cu tema păcatului și a morții în poezia franceză, de la Baudelaire încoace. Teza nu a fost terminată niciodată,  în locul ei s-au născut piese de teatru.”

 „Din insucces în insucces, piesele lui Eugène Ionesco s-au succedat și-au devenit succese. Nu putea să nu scrie, era vocația lui, sa raison d’être, și atunci scria” – completează Marie-France Ionesco.


Colecția Yorick de la Editura Nemira este locul unde artele și cititorii se întâlnesc. Aici sunt cărțile care au schimbat fundamental modul în care este înțeleasă azi arta. Cărțile care au format generații de profesioniști ai scenei. Cărțile prin care descoperi culisele artei și cele mai mari secrete ale artiștilor de pretutindeni. Cărțile care te poartă spre noi lumi, în care valoare este principalul criteriu. Cărțile care au marcat istoria artei.Colecția Yorick este alcătuită din nume răsunătoare din sfera teatrului și a filmului și are o prezență unică, de peste 10 ani, pe piața editorială. Aceasta cuprinde cărți de teorie teatrală, care au schimbat fundamental modul în care este înțeleasă azi arta teatrală, dar și modul în care este redată pe scenă. Totodată, cuprinde jurnale/ memorii ale marilor creatori, care au inspirat generații de actori, regizori și alți profesioniști ai scenei (Charles Chaplin, Anthony Quinn, Ingmar Bergman etc.).

1 Comment

  1. Întemeiat estetic pe comicul lui Caragiale, absurdul lui Urmuz, dar și pe figura memorabilă a acelui Ubu Roi, imaginat de către Alfred Jarry, teatrul româno-francezului Eugène Ionesco reprezintă o excelentă oglindă a întunecatului secol 20, ale cărui orori împing medievalitatea într-un derizoriu al cruzimii. Felul în care Ionesco a imaginat artistic rinocerizarea, un proces spiritual care a antrenat în hău milioane și milioane de oameni, mai cu seamă intelectuali este exemplar, o formă demnă de admirație și de vrednică pomenire a funcționării juste a discernământului și a lucidității. Ionesco intră în galeria augustă a dramaturgilor francezi și universali, alături de Molière, Corneille, Racine, Hugo, Rostand, Claudel, Giraudoux, Cocteau, Artaud, Sartre, Camus, Anouilh.

Comentarii

Your email address will not be published.

Cele mai recente din „Știri și anunțuri”