Start
243 vizualizări
Citiți în 12 de minute
Wir Kinder vom Bahnhof 

Mă uit la copiii de la metrou: au descoperit moda punk
sunt magicieni goth, au corsete, cape, glugi negre
plantele tămăduitoare și interzise le aparțin lor de-acum
la fel și eclipsele sângerii și creaturile însetate de viață
pe jumătate robotice
ei moștenesc inima găsită de vânători în craterul pământului
și pe noi, cu răspunsuri presetate: umbre
pe afișe.

Noi nici nu mai știm ce să facem cu toate acestea
ce să facem bine –
am avut șansa noastră, am consumat-o cum ne-am priceput
acum știm una și bună: bani-sărăcie-proteste
le spunem: aveți milă, ne înscriem totuși la cursuri online.

Copiii punk și goth de la metrou n-au de unde să știe
că noi încă fumăm în spatele liceului
e un liceu mare de tot, nu-l credeam atât de încăpător
în spatele lui fumăm cu profesorii noștri, cu detractorii noștri,
cu cei care nu mai sunt ce-au fost
cu oamenii care ne-au rănit și pe care-i găsim acum
îmbătrâniți și fără țintă
și asta ne rănește și mai mult.

Ne muncește un gând: cum să punem gheara pe cristalul
ce adăpostește floarea rară pe care ei
și-o pasează lejer fără ca măcar
să-i caute scopul.
Le știm toate ascunzătorile
din ascunzătoarea noastră.
Pândim.

Om la 40 și nu reușește să se conțină.
Femeie la 30 și încă oamenii de știință de 40 și procentele de bunăstare
nu i-au încheiat procesarea emoțiilor.
Când noi spunem că nu credem în vârstă și vedem doar suflete
mijind peste un crater proaspăt și răcoros.
Purificate, asexuale.
Dar ne vârâm unii în alții să simțim apropierea
barba crescută de câteva zile, transpirația de după
câteva ore de lucru
scurgerile.

La cum se arată vremurile, într-una dintre aceste zile
o să punem totuși mâna pe cristalul secret al copiilor
floarea rară ascunsă-n el s-o înlocuim
cu inima unuia de-ai noștri:
o inimă ca un ficat obosit și ciuruit
asta o să ne facă să chicotim puțin la fumat
nevrotici și tremurând de frica
râsului care o să ne acopere.
Chiar nu știu cine l-a stârnit.


Angelus

Vreau, vreau
ți-ai desfăcut aripile negre, mi te-ai așezat pe umăr și de-atunci te port acolo

nu-s sigură că ceilalți te văd
sau că de asta au râs copiii de mine la școală
acum cel mai teamă mi-e de grupurile de suport

după flecăreli vin și temele reale
cum ne imaginăm universul iar eu văd trei sfere
una pentru cel pe care-l iubesc, a doua pentru bully, a treia pentru salvator
unele seri mă prind cu toți trei la masă
imaginează-ți

am rămas cu acest gust amar
acum când toată planeta e pe umami
tu ești încă aici pe umăr, pietrificat când ți-am zis că n-am nevoie de tine
că-mi pot face prietene
și după ce o perioadă am fost păpușa unei prietene
am revenit la tine

ți-e frig, mă întrebi, ți-e bine, să-mi iau mâna, să-mi pun brațul,
vrei prăjitură de caise sau tort de bezea
n-avem cultura cafenelei
dar și ție și mie ne place să ne privim în oglinzile altora
dar toate se închideau una câte una
ți-e frig, insistai, vreau doar să mă simt așa
încât să n-am nevoie de intuiție, ți-am zis,
să planific că azi iau aluat și fac ceva bun
începea un nou capitol dintr-o perioadă neagră

jafuri, confuzie, oameni în spitale și pe străzi
și-n față la bancă
cred că atunci am ajuns la grupul de suport pam-pam
mafia celor cu nuștiuce preferințe
dar eu nu sunt un jucător de echipă
o tipă de-acolo părea că te-a văzut – m-a întrebat
ce e acolo pe umărul tău? ce face ăsta
ne ascultă, ne înregistrează?
nu-i grija ta, i-am zis, dar deja începuse să tremure
ce, voi nu veniți cu fantomele după voi
dar ea începuse să tremure și senzația asta s-a luat și la ceilalți
erau și nemâncați, toți eram
să plecăm, mi-ai zis

și pentru prima dată te-am privit și am înțeles ce-mi spuneai în toți acei ani
când plângeam și mă pieptănai
singură cine să te creadă
am ieșit mâncând pământul din hangarul ăla
auzeam în urmă cum mă înjură toți acei copii ai viitorului
clasic: de mamă

tot mama săraca.


Fam. Ing.

Răvaș în chineză pentru noroc.
Cei doi se regăseau în zone diferite ale cadranului.

Femeia:
atent îmbrăcată, umeri ușor aduși, mereu geanta pe jos și din geantă ceva prelins
pe care urca un gândac
deprinsă cu o imagine precisă despre noroc și cum bate el și ce să nu faci
e ceva ce și-a clădit drum fără ca vreo rudă a ei să pună întrebări, apoi a dat de ceva tare
sau cineva a forțat nota, pe urmă toți de după au căpătat ritmul ăsta bolnăvicios
și nu voia să se spună despre ea doar că are umor (în familie)
și invitata fără partener la o întrunire de cupluri
ca să atenueze, tot împingea farfuria
către ea din viitor, îngrozită
și acum: acest bărbat

Ce-l făcea bărbat? Și ce l-ar fi făcut
un gând bun cu care ea să se trezească zi de zi să se machieze ca să înfrunte
și când se cădea să-i spună ceva care atunci ar fi sunat dramatic
și care mai târziu, descoperit de el, ar fi fost dramatic
alo, da vă rog

împreună au ajuns cuplul de vecini fără copii:
Fam. Ing.
împrumută lucruri, țin o grădină, conversație plăcută
fiecare cu setul său de pastile
ea va continua să fie atent îmbrăcată și va accepta de la un punct
să se vopsească pe la tâmple, din casa lor mereu un miros plăcut
la prânz și cină, el va ieși mai des apoi mai rar apoi mai multe plicuri se vor aduna în ușă
pe o alee paralelă a timpului versiunile lor ar face exact la fel

într-o zi le-au spart ușa și i-au găsit în vitrină printre bibelouri
două păpuși matrioșka
de atunci vorbesc zilnic cu ei.


***

Se simțea dezbrăcată fără dermatograf
incompletă fără trusa ei: un singur tip de ruj, un singur tip de ojă
un anume parfum și iubireavieții
crescută ca o iederă cu nervuri adânci peste casele de pe plajă.

Știa că de fapt totul se reduce la o singură poveste:
cum camera se mută de pe când înflorești pe când îmbătrânești
celelalte sunt side quest-uri
mai bune sau mai rele
dar acea unică poveste nici n-are cuvinte e un șarpe
cusut în tivul oricărui brocart pe care-l urmărești cu degetul
într-o după-amiază.

În țara ei încă se ducea o viață bună
și cocktailurile aveau suficient alcool
serile erau toți priviți în racursi de taximetriști
dintr-un simț prevăzător nu numeai fost un lucru
care ar putea deveni recurent
îi uneau credința în fantome și jocurile de cuvinte.

Fără dermatograf se simțea dezbrăcată
goală de toate tipurile de femei și de bărbați
care ar fi putut să fie
de misiuni
goală, dar nu pustie, până la fondul unde se ceartă
vocile pe cine a dormit în pătuțul meu
cine a stat pe scăunelul meu
iubireavieții se derula pe generic
nervuri adânci o desfigurau
până la învinețire.

În țara ei aveai o singură oră
să verși tot din tine și să te recompui.

Ioana Iuna Șerban (n. 1990) este curator la MARe/Muzeul de Artă Recentă, poetă și doctor în Filologie, cu o teză despre nou în relația imagine-text în cultura contemporană. A debutat în poezie cu Zero-Unu (2014), volum nominalizat la Premiul Național de Poezie „Mihai Eminescu – Opus Primum”. În 2021, i-a apărut al doilea volum de poezie, Un viitor care se potrivește trecutului, însoțit de reproduceri după lucrări de Anca Mureșan. În 2022, la Gala Tinerilor Scriitori, cartea a primit o nominalizare pentru Tânărul Poet al Anului și la Premiile Ficțiunea. Volumul Fată întâlnește instituție (2024) a fost distins cu Premiul Tânărul Poet al Anului 2024.

Comentarii

Your email address will not be published.

Cele mai recente din „Poezie”