
Iulian Ignat vine din aria exclusivistă a utilizatorilor de fotografie pe film. E lumea fulgurantă și translucidă a realităților monocrome. Este fotograf și, din anul 1998, redactor al revistei Formula As. Seria prezentată în acest număr al Revistei Familia a fost realizată cu aparate pe film mediu 6×6 și cu cele pe 35mm.
În toamna lui 2014, Iulian Ignat vernisează la Teatrul Național București expoziția „Fe”, incluzând portrete și nuduri feminine. Se îndreaptă apoi pentru mai bine de un an de zile către oamenii străzii, în dorința de a le afla poveștile. O incursiune într-o realitate brută, directă, aspră. Instinctiv însă, simte nevoia de a păși pe o alee diferită, mai luminoasă. Așa ajunge să extragă nudul din confortul interioarelor și să îl aducă în stradă.
Nu pleacă cu lecția făcută de acasă, preferă joaca, improvizația, și nu lucrează cu modele profesioniste. Așa se face că fotografiază sporadic, în funcție de disponibilitatea partenerelor de platou. În aceste circumstanțe, ședințele foto devin încercări și experiențe de ambele părți. „Nu voiam, mărturisește fotograful, ca aceste fotografii să poată fi rezumate prin conceptul «pun o frumoasă femeie goală în fața unui loc interesant din oraș și declanșez»”.
Cu Iulian Ignat ne întoarcem, așadar, la fotografia analog. La nudul feminin și la cartea de fotografie. Dar nu oricum. În Silent Creatures, primul său album de fotografie, se sacrifică cu bună știință spectacolul senzual, claritatea liniilor și a volumelor, pentru a duce nudul feminin spre concept. Fotograful refuză comoditatea și controlul din studio, iese în stradă și surprinde modelele în locuri mai mult sau mai puțin recognoscibile din spațiul citadin.
Intenția este de a armoniza intimitatea personajelor cu vibrația orașului. Cât poate să respire în spații neconvenționale nudul și cât e de sufocat de babilonia urbană? Ce interconectări aduce plasarea lui în stradă? Există o punte, cât de mică, între nudul feminin și energia unui oraș? Ori vreo rezonanță perceptibilă între două elemente care fac parte din paradigme total diferite?
Seria lui Iulian Ignat ridică întrebări mai mult decât oferă răspunsuri. Aproape toate imaginile sunt mișcate. E modalitatea de expresie a fotografului de a acorda lucrurile. O abordare asumată și în ideea unei apropieri plastice a manierei de expunere a celor două personaje principale: nudul debarasat de prejudecăți și orașul eclectic. Ambele sunt dezbrăcate de nuanțe, transfigurative și atât de eterice uneori, încât trebuie dibuite în cadru. E o vibrație aproape palpabilă, oarecum exterioară, căci nu intrăm în intimitatea profundă a lucrurilor. Sunt ființe de sticlă și scapă descrierilor uzuale. Contururile se pierd și personajele se disipează unul în celălalt.
În felul în care le prezintă Iulian Ignat, ele fac parte deja dintr-o geografie și o atmosferă a locului. Întregul proiect Silent Creatures a fost finalizat într-un elegant volum de fotografie publicat la începutul anului 2021. Imaginea de copertă a revistei face parte dintr-una din seriile dedicate fotografiei de spectacol, gen căruia i-a dedicat mare parte din cariera sa, fie că e vorba despre dans sau despre muzică. Proiecte ca Romanian Gypsy Musicians, Dans, Concerts vorbesc explicit despre preocupările fotografului pentru o zonă aproape revolută a fotografiei. Bucurați-vă de o copertă de legendă a revistei, Rolling Stones în concert la București, iunie 2007.
Toate proiectele lui Iulian Ignat le puteți vedea pe pagina sa: www.iulianignat.ro














