Familia

O revistă • O carte • O bibliotecă

Premieră intergalactică la Teatrul Tineretului din Piatra Neamț

VA URMA. Pe planeta Oglindă se joacă, la propriu, pe granița dintre realitate și ficțiune: decorul și unul dintre personajele spectacolului este chiar fațada Teatrului Tineretului, spațiu aflat între stradă și scena clasică. Ne-am propus să vorbim despre teatru și situațiile dificile cu care acesta se confruntă peste tot în lume, într-un mod în care spectatorul să fie o parte esențială a acestei discuții, fie că e vorba despre publicul plătitor, fie că e vorba de publicul întâmplător. Teatrul nu este și nu trebuie să fie pentru anumite (și, uneori, autoproclamate) elite. Teatrul este al comunității și, tocmai în aceste vremuri tulburi, misiunea sa este să găsească calea spre astfel de întâlniri, încercând să dea speranță, să provoace gândire și să reziste în fața unui tsunami global de divertisment facil.“ (Gianina Cărbunariu, regizoare-dramaturgă)

VA URMA. Pe Planeta Oglindă

un spectacol de Gianina Cărbunariu
asistent de regie: Vlad Socea
scenografie: Dorothee Curio
coregrafie: Ferenc Sinkó
coloană sonoră: Alex Halka
light design: Cristian Niculescu
concepție grafică: Levente Benedek
video design: Andrei Cozlac
Cu: Emanuel Becheru, Nora Covali, Paul-Ovidiu Cosovanu, Cătălina Eșanu, Corina Grigoraș, Loredana Grigoriu, Gina Gulai, Ecaterina Hâțu, Maria Hibovski, Florin Hrițcu, Lucreția Mandric, Andrei Merchea-Zapotoțki, Mircea Postelnicu
voce Robot: Anna Rivera, 10 ani
durata: 1h și 10 min
recomandare de vârstă: 12+

Spectacolul va putea fi vizionat și în datele de 18, 19 și 20 iunie.

Bilete: www.bilete.ro/va-urma-pe-planeta-oglinda/
Pentru rezervări și informații: 0756698978.

Retro Radio Podcast: O seară cu bunicii la One World Romania

Povești despre vârstă, relații sau singurătate vor putea fi ascultate la Retro Radio, în cadrul Festivalului Internațional de Film Documentar One World Romania, care se va desfășura, anul acesta, în perioada 11-20 iunie, în cinematografe și centre culturale din București. Marginalizarea, izolarea, alături de dreptul la o viață demnă, se numără printre temele ediției, pe care le vom relua, pornind de la poveștile unor vârstnici excepționali, admirabili pentru modul în care își trăiesc și își privesc viața.   

Ce se întâmplă cu noi atunci când avem tot timpul din lume? Suntem încă loiali talentelor noastre? Ne dispare curiozitatea? Vino cu bunicii sâmbătă, 12 iunie, de la ora 19.30, la Institutul Cultural Maghiar din București, pentru a încerca să răspundem împreună acestor întrebări. Noi venim, alături de unii dintre protagoniștii documentarelor noastre, cu povești despre aventură, curiozitate și poftă de viață nesecată. Ioan Erhan și Cornelia Mureșanu Brondello, doi dintre bunicii din echipa Retro Radio Podcast, își vor întâlni pentru prima dată ascultătorii, pentru o conversație informală pe marginea unor teme sensibile. Pentru fiecare nepot/ă care vine alături de bunic/ă, oferim cadou două bilete la filmele programate în cadrul#OWR14.

Seria Retro Radio Podcast este o colecție de documentare sonore, menită să creeze punți între generații și să provoace clișeele despre bătrânețe. De la bunici de 90 de ani care se joacă cu drone și webcamuri, la cei care fac fanzine, călătoresc, sunt nonconformiști sau experimentează, poveștile unor oameni amuzanți și deștepți, care au curaj și planuri, inspiră, schimbă perspective și motivează. O echipă de muzicieni și artiști de teatru a inițiat această documentare după ce am petrecut cu toții un an apăsător, în care am contemplat lumea din singurătatea apartamentelor noastre, cu nesiguranță, cu mult timp la dispoziție, prin încrengături de gânduri și cu multă grijă față de corp. Așa cum fac bunicii noștri în vremuri obișnuite. 

Concepută și scrisă de regizoarea Ioana Păun, alături de muzicienii Cătălin Rulea, Sillyconductor și Diana Miron, seria Retro Radio este realizată de actorii Flavia Giurgiu, Sorin Dobrin și Ruxandra Manoi, alături de bunici gata să accepte provocări, să spună povești despre modă, distracție, relații, job-uri, victorii sau eșecuri.


Echipa Retro Radio 
Concept: Ioana Păun | Interviuri și voci: Flavia Giurgiu, Sorin Dobrin | Sound Design: Cătălin Rulea, Sillyconductor, Diana Miron | Jingle: Sillyconductor și Victor Rebengiuc | Invitați: Ioan Erhnan, Cornelia Mureșanu Brondello, Mihaela Hacman, Livia Cătălinoiu aka Tița | Mastering: Laurențiu Coțac | Comunicare: Evantia Barca | Social media: Laura Ștefănuț

Proiectul este finanțat de Ministerul Culturii, în cadrul programului Ziua Culturii Naționale, și susținut de Radio România Cultural, Modernism.ro, EBS Radio Cluj, Ziarul Metropolis, IqAds, Iqool. 

Expoziția Fusion:AIR 2021 – Structuri convertibile

Fusion AIR, unicul proiect românesc de rezidențe artistice în institutele de cercetare, inițiat și organizat de Asociația Qolony (Colonia pentru Artă și Știință), se apropie de final, iar la sfârșitul săptămânii viitoare va avea loc deschiderea expoziției ce reunește lucrările celor patru artiști. Evenimentul va avea loc pe datele de vineri, 11 iunie, și sâmbătă, 12 iunie, cu începere de la ora 14.30, în cel mai nou spațiul expozițional din capitală, /SAC @ MALMAISON situat în strada Plevnei nr. 137C, et. 2.  Expoziția va fi deschisă cu acces liber, timp de trei săptămâni, până pe data de 3 iulie, inclusiv; program de vizitare: miercuri – vineri, orele 15:00 – 19:00.

Vernisajul expoziției va avea loc în prezența celor patru artiști multimedia implicați în proiect – Aura Bălănescu, Ciprian Ciuclea, Floriama Cândea și Peter Gate – și a oamenilor de știință din cele patru institute de cercetare partenere: Institutul de Științe Spațiale, Institutul de Cercetare Dezvoltare pentru Textile și Pielărie, Institutului Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica Materialelor-Măgurele și Institutului Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica Laserilor Plasmei și Radiațiilor.

Curatoarea expoziției și cea care a propus tema ediției din acest an a Fusion AIR – Structuri Convertibile – este Olivia Nițis:

Structuri Convertibile este un proiect care analizează relațiile dintre artă și practicile științifice, precum și contextul de creare a conținutului într-un anumit cadru și istoria locală. Conceptul expoziției se bazează pe flexibilitatea oferită de noțiunea de conversie și pe procesele individuale de lucru ale fiecărui artist în colaborare cu oamenii de știință implicați. Patru artiști instrumentalizează materialele și tehnologiile științifice cu un scop convertibil, transformator. Expoziția arhivează, de asemenea, procesele de creație și mapează traiectoriile de lucru, precum și instrumentele teoretice pentru o mai bună înțelegere a relației complexe și a narațiunilor artei și științei”, a mărturisit aceasta.

Rezidențele au însemnat o serie de întâlniri și discuții între creatori și cercetătorii din cele patru institute, fiind un program ce le permite oamenilor de știință și artiștilor să lucreze, să comunice și să cerceteze împreună, să beneficieze atât de știință, cât și de artă, stimulând gândirea creativă și inovația.

Cele patru lucrări rezultate la finalul săptămânilor de rezidență în institutele de cercetare, în urma a zeci de întâlniri și dialoguri între artiști și cercetători, pe care publicul le va putea vedea la /SAC @ MALMAISON timp de trei săptămâni sunt:

Arheologia invizibilului – ecouri din Universul îndepărtat. Ciprian Ciuclea prezintă o instalație multimedia care face referire la dimensiunea concretă și conceptuală a zonei imperceptibile cu ochiul liber din jurul nostru în care pătrund particule de materie din universul îndepărtat. Instalația realizată de cunoscutul artist vizual în urma rezidenței sale artistice de la Institutul de Științe Spațiale, unde a lucrat alături de dr. Gina Isar, vorbește în cheie poetică despre modalități posibile de reprezentare a interacțiunii particulelor de energie înaltă cu atmosfera terestră. Instalația cuprinde diferite situații performative, o înregistrare video a unui mini-experiment și un calup de date științifice reasamblate într-o logică minimalistă, cu puternice accente narative.

Manuspectrum – lucrare interactivă, un pergament sensibil la atingere. Aura Bălănescu propune o experiență multisenzorială care are la bază conceptul de pergament ca suport-multistrat al informației (informație genetică, informație istorică, informație tehnologică, informație artistică și culturală), definită în urma cercetării realizate în cadrul rezidenței alături de dr. Elena Badea, drd. Iulia Caniola, msc. Simona Păunescu, msc. Emanuel Hadîmbu, de la Institutul Național de Cercetare Dezvoltare pentru Textile și Pielărie. Un proiect complex care se adresează întregului sistem perceptiv, ce pornește de la tactilitate și se extinde către auditiv și vizual, chiar kinestezic – a percepe realitatea cu întreaga corporalitate.

  IMplant – instalatie ce explorează modul în care diferite structuri influențează materialitatea  diferitelor corpuri. Lucrarea prezintă rezultatele unui experiment interspecii, propus de  bioartista Floriama Cândea, într-un proiect de cercetare artistică dezvoltat alături de dr. Adrian Enache, drd. Luminița Rădulescu, dr. Mihaela Beregoi, dr. Mihaela Bunea și dr. Ionuț Enculescu, cercetători științifici în cadrul Institutului Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica Materialelor. IMPlant propune  o colecție  de obiecte iterate (naturale și artificiale), ce tranzitează  limitele dintre specii, dintre natural și artificial sau dintre realitate și ficțiune în încercarea de a găsi narațiuni noi despre relația om-natură.

  [The Cell] sau  cum se comportă celulele vii supuse la sunete cu frecvențe specifice. Peter Gate, antropolog și muzician experimentalist, alături de drd. Cristina Elena Staicu, dr. Florin Jipa și dr. Marian Zamfirescu,  cercetători la Institutul Național pentru Fizica Laserilor, Plasmei și Radiației, au conceput și realizat un experiment în cadrul căruia celule vii au fost imersate într-un mediu acustic cu sunete de frecvențe prestabilite și s-a constatat că celulele reacționează pozitiv la acești stimuli sonori. În cadrul expoziției, va fi expus rezultatul unui experiment cymatics de generare sonică a frecvențelor specific create pe un suport clasic de pânză cu substanță acrilică. Proiectul în sine de „infuzare sonică” a unor celule vii cu suntele create de artist reprezintă un nivel superior de provocare știintifico-artistică.

/SAC @ MALMAISON este un spațiu-context de coproducții, cercetări și practici colaborative și transdisciplinare în artele vizuale, performative și scenice.  /SAC @ MALMAISON este al doilea spațiu din București al /SAC după cel deschis în 2018, pe str. Berthelot, nr. 5.

/SAC @ MALMAISON se află într-o comunitate-context – Atelierele Malmaison (o comunitate artistică ce include ateliere, spații de proiecte și galerii) – recent fondată în clădirea Malmaison cu o istorie de aproape 2 secole, situată central, pe Calea Plevnei, 137C.

Spațiul de Artă Contemporană – /SAC – este o inițiativă independentă privată, un context-resursă dedicat necesităților actuale ale producătorului și ale publicului pentru a stabili un dialog direct și formator prin intermediul expoziției, cercetării și promovării.

/SAC @ MALMAISON a fost amenajat cu sprijinul URSA România și Policolor.


ORGANIZATOR: Qolony – Colonia pentru artă și știință este o asociație fondată în 2019 care desfășoară programe de cercetare și producție și promovează arta aflată la intersecția cu știința: rezidențe artistice, prezentări, dezbateri, workshop-uri, expoziții, care deschid dialoguri între artiști și oameni de știință din institutele de cercetare, la nivel național și internațional. Echipa Qolony este formată din Mihaela Ghiță, inițiatoarea proiectului FUSION AIR, artistele vizuale Floriama Cândea și Sabina Suru, alături de Andrei Tudose, manager cultural. Site oficial: www.qolony.eu.

INSTITUTE DE CERCETARE PARTENERE: 
• Institutul de Științe Spațiale (ISS) / https://www2.spacescience.ro
• Institutul Național de Cercetare Dezvoltare pentru Textile și Pielărie București (INCDTP) / www.incdtp.ro
• Institutul Național pentru Fizica Materialelor (IFIM) / www.infim.ro
• Institutul Național pentru Fizica Laserilor, Plasmei și Radiației (INFLPR) / www.inflpr.ro

PARTENER EXPOZIȚIONAL: /SAC @ MALMAISON– Spațiul de Artă Contemporană,

PARTENERI INSTITUȚIONALI: Institutul Francez din România, CESI – Centrul de Excelență în Studiul Imaginii, Muzeul Național de Artă Contemporană, Asociația Scientifica

PARTENERI MEDIA:
Modernism, Radio România Cultural, Agerpres, Scena 9, IQads, The Institute, Urban.ro, Observator cultural, Știință și comunicare, Mindcraft Stories, SavantGarde, Zeppelin, Graphic front, LiterNet, LaPunkt, Bookhub, Feeder, Market Watch, Revista Știința și tehnică

Fusion:AIR este un proiect cultural co-finanţat de Administraţia Fondului Cultural Naţional (AFCN).
Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.

Nr. 5/2021

Rubrici
Proză
Poeme
  • Alice Bratiș
  • Artur Cojocaru
Arte
  • Teatru de Andreea Costea
Interviu
Cartea străină
  • Mihai Buzea despre Born a Crime de Trevor Noah
Cronici literare
Bestsellers Cărturești

Bestsellers Cărturești – martie 2021

  • Cifrele din dreptul titlurilor, prezentate între paranteze drepte, reprezintă locul ocupat în topul lunii anterioare, respectiv numărul de luni în top.

Autori români

1. Andreea Săvulescu, Ziua în care m-am iubit cu adevărat (Bookzone)  [-/1]

Învață alături de Andreea să te iubești tu în primul rând, să te pui pe primul loc în viața ta, să faci pace cu trecutul într-un mod vindecător și asumat, nu prin negare, și să iei ce e mai bun de la viață, eliberându-te de poverile care-ți apasă pe suflet, conștient sau inconștient.

2. Tatiana Niculescu, Nepovestitele iubiri – 7 minibiografii sentimentale (Humanitas) [1/2]

Neagu Djuvara, principesa Elisabeta, Constantin Poroineanu, Florence Baker sau oameni cu totul necunoscuți se întâlnesc în necugetate, năbădăioase, trădate sau interzise pagini de viață de la sfârșitul secolului al XIX-lea și începutul secolului XX.

3. Ioana Pârvulescu, Inocenții (Humanitas) [4/3]

Două viziuni asupra lumii: cea a unei fetițe care vede lucrurile într-un fel extrem de personal şi cea a femeii care descoperă secretele înecate în trecut. Naivitatea comică a primei voci învinge melancolia celei de-a doua.

  • 4. Iv Cel Naiv, Să ne facem de râs în fața furnicilor (Trei) [6/2]
  • 5. Radu Paraschivescu, Vitrina cu șarlatani (Humanitas) [2/3]
  • 6. Tatiana Țîbuleac, Vara în care mama a avut ochii verzi (Cartier) [3/3]
  • 7. Gabriel Liiceanu, Andrei Pleșu, Despre destin (Humanitas) [7/3]
  • 8. Andreea Săvulescu, Trăiește autentic (Bookzone) [-/1]
  • 9. Iulian Tănase, Un animal necunoscut și alte patruzeci de povestiri(Vellant) [-/1]
  • 10. 10. Gabriel Liiceanu, Isus al meu (Humanitas) [10/3]

Ficțiune

1. Delia Owens, Acolo unde cântă racii (Trei) [3/3]

Zvonurile despre Fata Mlaștinii au circulat mulți ani în Barkley Cove, un orășel liniștit de pe coasta Carolinei de Nord. Așa că, în 1969, când frumosul Chase Andrews este găsit mort, localnicii bănuiesc imediat că a fost ucis de Kya Clark, adevăratul nume al Fetei Mlaștinii. Însă Kya nu este nici pe departe sălbăticiunea pe care și-o închipuie lumea.

2. Walter Tevis, Gambitul Damei (Bookzone) [1/3]

Gambitul Damei este povestea micuței orfane care, într-o lume a dependențelor, își dorește să evadeze din realitatea apăsătoare ce o înconjoară. Și are două modalități: să joace șah și să ia micile pastile verzi.

3. Matt Haig, Biblioteca de la miezul nopții (Nemira) [2/3]

O singură bibliotecă. O infinitate de vieți. Care e cea mai bună?

Undeva, la marginea universului, există o bibliotecă infinită de cărți, iar fiecare poveste din ele provine dintr-o altă realitate. Una spune povestea vieții tale așa cum e, alta spune povestea vieții tale așa cum ar fi fost dacă ai fi luat altă decizie într-un anumit moment. Toți ne întrebăm mereu cum ar fi putut să fie viețile noastre. Dar dacă am găsi răspunsul într-o bibliotecă?

  • 4. Heather Morris, Tatuatorul de la Auschwitz (Humanitas Fiction) [4/3]
  • 5. Irvin D. Yalom, Plânsul lui Nietzsche (Humanitas Fiction) [8/3]
  • 6. John Boyne, Băiatul cu pijamale în dungi (Rao) [7/3]
  • 7. Irvin Yalom, Minciuni pe canapea (Humanitas Fiction) [6/3]
  • 8. Alex Michaelides, Pacienta tăcută (Litera) [5/3]
  • 9. Ann Patchett, Casa olandeză (Humanitas Fiction) [-/1]
  • 10. Louise Fein, Fiica Reichului (Nemira) [-/1]

Poezie

1. Nichita Stănescu, Tu ai un fel de paradis al tău (Bestseller) [2/3]

O selecție din cele mai frumoase poeme de dragoste semnate de Nichita Stănescu.

2. Svetlana Cârstean, Sînt alta (Nemira) [1/3]

„Arthur Rimbaud ar fi iubit arta cu care Svetlana Cârstean a actualizat Je est un autre. Svetlana este une autre în sensul precis intenționat de Rimbaud – cu adaosul capacității poeziei de a povesti direct și curajos o viață de azi. Un subtil simț al umorului, auzul perfect și privirea fără ifose dau acestei cărți o cadență deosebită, care pune de acord istoria poetei cu viața obștească. Frumusețea lumii în mișcare, prezentul care se îndepărtează și devine povești, plutesc prin tărîmuri geografice și psihologice în acest poem-fluviu.“ – Andrei Codrescu

3. Alina Purcaru, Paula Erizanu, Un secol de poezie română scrisă de femei II (Cartier) [-/1]

„Moştenirea lăsată de poetele care au debutat în perioada 1945-1989, în România, Republica Moldova şi în diasporă, este vastă, un întreg continent de explorat. În volumul de faţă, sunt prezente nume cunoscute pasionaţilor de literatură, precum Angela Marinescu, Mariana Marin, Magda Cârneci sau Nora Iuga, poete prezente în manuale şi deci cunoscute de publicul larg, ca Ana Blandiana sau Nina Cassian, dar şi poete care merită să fie citite mult mai mult, precum Grete Tartler, Constanţa Buzea, Gabriela Melinescu sau Marcela Benea, pentru a oferi doar câteva exemple.” (Alica Purcaru, Paula Erizanu)

  • 4. Nichita Stănescu, Integrala poeziei (Vasiliana) [5/3]
  • 5. Andrei Codrescu, Visul diacritic (Nemira) [-/1]
  • 6. Ruxandra Novac, Alwards (Trei) [9/3]
  • 7.Mihai Eminescu, Poezii (Humanitas) [4/3]
  • 8. Teona Galgoțiu, Mă uit înapoi și dispare (OMG) [-/1]
  • 9. Nichita Stănescu, Lecția despre cub (Cartea Românească) [-/1]
  • 10. 111 cele mai frumoase poezii de dragoste din literatura română (Nemira) [-/1]

Istorie

1. Yuval Noah Harari, Sapiens. Scurtă istorie a omenirii (Polirom) [1/2]

Acum 100.000 de ani, pe pămînt existau cel puţin şase specii de oameni. Astăzi există una singură: noi, Homo sapiens. Ce s-a întîmplat cu celelalte? Şi cum am ajuns să fim stăpînii planetei?

2.Bill Fawcett, 100 de greșeli care au schimbat istoria (Litera) [4/2]

De la Linia Maginot, la Criza rachetelor cubaneze, istoria este plină de mișcări proaste și de idei mai puțin geniale care s-au transformat în dezastre cu consecințe nelimitate. Acest volum analizează o sută de astfel de puncte de cotitură.

3. Yuval Noah Harari, Homo Deus. Scurtă istorie a viitorului (Polirom) [2/2]

De-a lungul istoriei, omenirea s-a confruntat constant cu trei probleme cruciale: războiul, foametea şi molimele. În secolul XX, a reuşit să le rezolve în mare măsură. Ce anume va lua însă locul războiului, foametei şi molimelor în agenda omenirii? Ce destin vom alege pentru noi înşine, ce scopuri ne vom stabili? 

  • 4. Yuval Noah Harari, 21 de lecții pentru secolul XXI (Polirom) [6/2]
  • 5. Catherine Nixey, Epoca întunecării: Cum a distrus Creștinismul lumea clasică (Humanitas) [9/3]
  • 6. Johan Huizinga, Amurgul Evului Mediu (Trei) [-/1]
  • 7. Mark Galeotti, O scurtă istorie a Rusiei (Humanitas) [-/1]
  • 8.Neagu Djuvara, O scurtă istorie ilustrată a românilor (Humanitas) [3/3]
  • 9. Peter Frankopan, Drumurile mătăsii. O nouă istorie a lumii (Trei) [-/1]
  • 10. Patricia Posner, Farmacistul de la Auschwitz (Rao) [5/3]

Filosofie/Psihologie

1. Marcus Aurelius, Gânduri către sine însuși (Humanitas) [1/3]

„O carte de căpătâi a civilizaţiei europene.“ – Andrei Pleșu

„Cu ani în urmă am cumpărat o ediţie veche din Marc Aureliu care purta următoarea dedicaţie: «Să-ţi fie prieten în ceasurile grele şi să te sprijine cum m-a sprijinit pe mine.» Nu cred că i se poate face unei cărţi un elogiu mai frumos decât acest «prieten în ceasurile grele».“ — Emil Cioran

„Marcus Aurelius a fost primul personaj care s-a aventurat sistematic pe teritoriul eului, care l-a vizitat şi care a scris de fapt un tratat despre tehnici de ameliorare şi de ţinere în frâu a eului propriu.“ — Gabriel Liiceanu

2. Viktor E. Frankl, Omul în căutarea sensului vieții (Vellant) [2/2]

Omul în căutarea sensului vieții este cronica experiențelor îngrozitoare trăite de psihiatrul Viktor Frankl în timpul detenției sale la Auschwitz și în alte lagăre concentraționiste.

3. Sun Tzu, Arta războiului (Cartex) [3/3]

Arta războiului este o carte care se învecinează cu mitul. Cunoașterea oferită pe parcursul celor câteva sute de versete este una de tip biblic, iar misterul și numeroasele incertitudini biobibliografice au generat un plus de fascinație. Atât despre Sun Tzu, cât și despre Arta razboiului istoricii au foarte puține certitudini. S-a convenit că țin de secolul al V-lea î.Hr., o epocă în care China trecea de la o armată de tip feudal la una profesionistă…

  • 4. Dr. Kevin Dutton și Andy McNab, ABC-ul psihopatului de succes (Globo) [5/2]
  • 5. Dr. Clarissa Pinkola Estes, Femei care aleargă cu lupii. Povești și mituri ale arhetipului femeii sălbatice (Niculescu) [-/1]
  • 6. Kevin Dutton, Înțelepciunea psihopaților (Globo) [7/2]
  • 7. Seneca, Alt timp nu am (Snk) [9/3]
  • 8. Robin Norwood, Femei care iubesc prea mult (Litera) [4/2]
  • 9. Joe Dispenza, Antrenează-ți creierul! (Curtea Veche) [-/1]
  • 10. Jeffrey E. Young, Janet S. Klosko, Cum să-ți reinventezi viața (Trei) [-/1]

Critică și istorie literară

1. Albert Camus, Discursurile din Suedia (Polirom) [1/2]

Pentru prima dată în limba română, apar reunite sub titlul Discursurile din Suedia discursul rostit de Albert Camus la Stockholm după ceremonia decernării Premiului Nobel pentru Literatură şi conferinţa susţinută în faţa studenţilor de la Universitatea din Uppsala în decembrie 1957. 

2.Umberto Eco, Cum se face o teză de licență (Editia 2020) (Polirom) [3/3]

Un îndrumar complet despre cum se scrie o lucrare științifică riguroasă.
Studenții, în primul rînd cei de la secțiile umaniste, pot afla ce înseamnă teza de licență, cum să-și aleagă tema și să-și organizeze timpul de lucru, cum să întreprindă o cercetare bibliografică și să ordoneze materialul, cum se redactează teza.

3. Adrian Papahagi, Shakespeare interpretat de Adrian Papahagi. Sonete • Romeo și Julieta (Polirom) [2/3]

Sesizăm originalitatea destabilizantă a Sonetelor lui Shakespeare începînd cu destinatarii acestora. Romeo și Julieta este scandată de sonete, culminînd cu primul dialog amoros al tinerilor veronezi. Volumul face parte dintr-o serie care își propune să analizeze întreaga operă dramatică și lirică a lui Shakespeare.

  • 4. Mihai Iovănel, Istoria literaturii române contemporane 1990-2020 (Polirom) [-/1]
  • 5. Laszlo Alexandru, Lectura lui Dante. Vol. 1. Infernul (Cartier) [4/3]
  • 6. Ioan-Aurel Pop, Veghea asupra limbii române (Litera) [5/3]
  • 7. Adrian Papahagi, Shakespeare interpretat de Adrian Papahagi. Visul unei nopți de vară • Cum vă place (Polirom) [6/3]
  • 8. Corin Braga, Enciclopedia imaginariilor din România. Vol. I: Imaginar literar (Polirom) [7/3]
  • 9. Matei Călinescu, Cinci fețe ale modernității(Polirom) [-/1]
  • 10. Eugen Simion, Scriitori români de azi II (Cartea Românească) [9/2]

Cărți pentru copii

1. Jeff Kinney, Jurnalul unui puști 15. La ananghie (Art) [1/3]

Greg Heffley și familia lui pornesc la drum pentru o excursie cu cortul de-a lungul țării. Sunt gata pentru aventura vieții lor. Numai că le sunt date peste cap planurile și se trezesc blocați într-un parc pentru autorulote care nu-i tocmai locul potrivit pentru o vară de vis.

Situația se înrăutățește pentru familia Heffley când cerul se deschide și nivelul apei începe să crească, făcându-i să se întrebe dacă vacanța lor mai are sorți de izbândă – sau dacă sunt deja la ananghie, fără scăpare.

2. Kimberly Brubaker Bradley, Războiul care mi-a salvat viața (Art) [2/2]

Într-o lume nesigură, pe fundalul luptei pentru supraviețuire din întunecații ani ai celui de-Al Doilea Război Mondial, Ada, o fetiță de nouă ani, are de purtat propria ei bătălie pentru a demonstra că nu e cu nimic diferită de ceilalți.

3. David Walliams, Bunicuța hoțomană (Art) [7/3]

Pe Ben îl plictisesc de moarte serile de vineri, pe care trebuie să la petreacă în casa bunicii. Unul dintre motive ar fi că mâncărurile ei sunt făcute doar din varză – iar asta e o regulă valabilă chiar şi pentru prăjituri… Însă curând descoperă că Buni are un secret întunecat. Este oare bătrânica inofensivă, cu păr alb, proteză auditivă şi dinţi falşi un hoţ internaţional de bijuterii?

  • 4. Antoine De Saint-Exupery, Micul Prinț (Rao) [8/3]
  • 5. Raina Telgemeier, Surori (Art) [-/1]
  • 6.Alex Rovira, Francesc Miralles, Povești ca să te iubești mai mult: 35 de istorioare care cultivă respectul de sine (Humanitas) [6/2]
  • 7. Erin Hunter, Pisicile războinice vol. 23 – Sub semnul Stelelor. Războinicul uitat (ALL) [-/1]
  • 8. Ioana Chicet-Macoveiciuc, Caietul, roman mic pentru fetițele care cresc mari (Univers) [5/2]
  • 9. Al. Mitru, Legendele Olimpului. Eroii(Art) [-/1]
  • 10.  R.J. Palacio, Minunea (Art) [-/1]

Eseu

1. Elif Shafak, Cum să rămâi lucid într-o epocă a dezbinării (Polirom) [1/3]

Vrem să ne întoarcem la situaţia de dinaintea pandemiei? A fost ea una „normală”? Cum să ne menţinem lucizi într-o lume haotică şi dezbinată, în care naţionalismul, homofobia, autoritarismul şi discriminarea devin ameninţări globale? Şi cum să rămînem calmi cînd sîntem lăsaţi pe dinafară, cînd sîntem tot mai singuri, cînd nu putem purta un dialog cu cei cu opinii diferite de ale noastre? De ce diversitatea devine un pericol, iar apatia, angoasa, dezamăgirea şi nesiguranţa ne-au invadat fiinţa? La urma urmei, cine sîntem şi cum ne definim identitatea? Avem doleanţe, nemulţumiri şi răbufniri de furie pe care vrem să ni le facem cunoscute, dar oare ne ascultă cineva?

2. Malcolm Gladwell, Excepționalii. Povestea succesului (Publica) [2/3]

Poveștile despre cei care au un foarte, foarte mare succes se învârt în jurul inteligenței și ambiției. În Excepționalii, Malcolm Gladwell spune că adevărata explicație e cu totul alta, iar dacă vrem să înțelegem cum se ajunge atât de departe, ar trebui să ne luăm timp să cunoaștem tot ce ține de contextul acestor oameni: familia, locul unde au copilărit, data nașterii. Gladwell contestă mitul așa-zisului merit personal, explorând raportul dintre succes și cultură, hazard, sincronizare, naștere și noroc, și felul în care, în pofida calităților și talentului cuiva, moștenirea culturală poate funcționa ca o piedică.

3. Carlo Cipolla, Legile fundamentale ale imbecilității umane (Humanitas) [9/3]

Despre imbecili și nebuni se scrie cu o nesfârșită fascinație cel puțin din vremea Renașterii; de la elogii la studii sociopsihologice, de la piese de teatru de Shakespeare la povești de Creangă, satisfacția descoperirii unei lumi din care toți suntem convinși că nu facem parte a atras cititorii secole de-a rândul. Nimeni nu a încercat să îmbine însă ironia fină cu o metodă științifică înainte de Carlo M. Cipolla, ale cărui afirmații caustice devin teritoriul unei desfășurări de sisteme carteziene și statistici de-a dreptul încântătoare.

  • 4. Alain De Botton, Statut și anxietate (Vellant) [5/3]
  • 5. Aldous Huxley, Porțile percepției. Raiul și iadul (Polirom) [8/2]
  • 6. Alain De Botton, A privi și a vedea (Vellant) [10/3]
  • 7. Aurora Liiceanu, Sindromul Greta Garbo. Despre celebritate și anonimat (Polirom) [-/1]
  • 8. George Orwell, Despre adevar (Polirom) [6/3]
  • 9. Andrei Pleșu, Neliniști vechi și noi (Humanitas) [-/1]
  • 10. Emil Cioran, Despre Franța (Humanitas) [-/1]

Cărți de călătorie

1. Nuseir Yassin, Bruce Kluger, În jurul lumii în 60 de secunde (Trei) [2/3]

În 2016, Nas a pornit într-o călătorie de 1000 de zile prin lume. Dar nu s-a îndreptat către obișnuitele atracții turistice, pentru că a vrut să cunoască oameni reali și să vadă locurile pe care le numesc ei „acasă” – de la sate din Africa și mahalale din India până la zgârie-norii din Singapore și deșerturile Australiei.

2. Robert  Macfarlane, Lumea de sub noi. O călătorie în adâncul pământului (Polirom) [1/3]

Dintr-un unghi de vedere geologic asupra planetei noastre, Macfarlane pune o întrebare vitală și tulburătoare: oare sîntem niște buni strămoși pentru Pămîntul viitorului? De la primele pagini, remarcabile, pînă la concluzia încărcată de emoție, Lumea de sub noi este un periplu în care se împletesc miracolele și pierderea, teama și speranța. O carte ce ne va schimba felul în care privim lumea.

3. Aldous Huxley, Călătoria unui sceptic în jurul lumii (Polirom) [-/1]

În călătoria sa de un an prin lume (India, Birmania, Japonia, China, America), Aldous Huxley își notează impresiile puternice lăsate de locurile pe care le vizitează și de oamenii pe care îi cunoaște.

  • 4. Heinrich Harrer, Șapte ani în Tibet (Polirom) [-/1]
  • 5. Mirel Bănică, Prin România. Carnete de drum(Polirom) [-/1]
  • 6. Elena Stancu, Cosmin Bumbuț, Acasă, pe drum: 4 ani teleleu (Humanitas) [9/2]
  • 7. Cristian Lascu, Helmut Ignat, Din Antarctica la Scărișoara: Pe urmele lui Emil Racoviță (Humanitas) [6/3]
  • 8. Adelin Petrișor, Țara cu un singur gras (Polirom) [7/3]
  • 9. Ana Hogaș, Ionuț Florea, Oyibo: 2 oameni, 1 motocicletă, 14 luni în Africa(Humanitas) [-/1]
  • 10. Sabina Fati, Ocolul Mării Negre în 90 de zile: șapte țări, opt granițe și o lovitură de stat în prime-time (Humanitas) [4/2]

1000 de metri pătrați de ziduri devin opere de artă cu rol de purificare a aerului

Aproape 1.000 de metri pătrați de ziduri vor fi transformați în opere de artă de către tinerii artiști români de la Sweet Damage Crew, în parteneriat cu One Night Gallery, în cadrul campaniei „Eco Graffiti / Rebels with a Cause”, susținută de glo. Picturile murale vor fi realizate într-unele dintre cele mai aglomerate zone ale Capitalei și vor avea rolul de purificare a aerului. Artiștii vor folosi exclusiv materiale eco: 25% vopsea care purifică aerul, 75% vopsea ecologică, mușchi verde și lămpi cu încărcare solară. Fiecare pictură murală va avea capacitatea de purificare a circa 4 copaci maturi, cu frunziș des.

Rebels with a cause este o inițiativă amplă ce susține comunitatea artistică din România prin diferite proiecte menite să genereze noi perspective și sensuri, sub umbrela #breakbinary. Proiectul Eco Graffiti pornește de la tema FUN&PURPOSE și susține tineri artiști în crearea unor murale de graffiti care reflectă un act distractiv de rebeliune, libertatea de a experimenta, dar și ceva mai mult: asumarea unui scop pentru binele general, al mediului și al comunității din care facem parte. Realizarea acestor murale din materiale eco și naturale reprezintă implicarea asumată de companie în dezvoltarea sustenabilă a comunității și în generarea unor experiențe artistice speciale.

Obiectivul campaniei este crearea unui cadru cât mai viu și dinamic de expunere a artei în spațiul public al orașului și al comunității, prin transformarea spațiilor gri și amorțite în experiențe artistice vii și colorate, apte să redea spațiul comunității și membrilor ei, nu doar prin culoare și emoție artistică, ci și prin elemente eco și naturale, un adevărat spațiu verde menit să contribuie la protejarea mediului și a calității vieții. Lucrările realizate în cadrul proiectului Eco Graffiti vor fi disponibile pe pagina de Instagram @glo_romania.

Eco Graffiti înseamnă pasiune pentru artă și grijă pentru mediu, o călătorie inițiată de glo pentru a reda orașul comunității, într-un moment în care ne este atât de dor să fim din nou împreună. Iar vopseaua purificatoare folosită pentru realizarea picturilor murale este încă o dovadă că tehnologia ne poate schimba viața în bine, reducând riscurile la care ne expunem în fiecare zi”, a declarat Alina Câmpanu, senior manager glo în cadrul British American Tobacco România.

In proiectul Eco Graffiti participă un grup de artiști creatori de conținut graffiti, care vor crea într-un stil #breakbinary, îmbinând concepte care pot fi considerate opuse dar împreună formează opere de artă, o expoziție publică de graffiti și plante, ilustrații extravagante și vopsea ecologică, instalații grandioase și aer curat. Practic, 6 teme cu spirit break binary inspiră transformarea spațiilor publice gri în opere urbane:

  1. E Viață pe Net
  2. Nimeni Celebru
  3. Tânăr cu Experiență
  4. Singur cu Tine
  5. Filtru Însuți
  6. FOMO să-mi fie dor

Artiști precum Inna, Speak, Cătălin Bordea și Macanache suțin și ei inițiativa Eco Graffiti, menită să înfrumusețeze orașul, să susțină industriile creative, să readucă la viață locuri din București și, nu în ultimul rând, să ofere un spațiu de exprimare creativă și benefică pentru mediu. Ei au revendicat clădiri din Capitală, primele file din saga „Rebels with a Cause”. Rebeliunea a început pe www.rebelswithacause.ro.


(18+) glo™ este un produs cu risc redus* destinat consumatorilor adulți de produse din tutun sau nicotină.
*Bazat pe dovezile existente și presupunând o trecere completă de la fumat la aceste produse. Aceste produse nu sunt lipsite de risc și provoacă dependență”

Memoriile cunoscutului refugiat iranian de etnie kurdă Behrouz Boochani, scrise în detenție, publicate în colecția ANANSI

Este vorba despre Niciun prieten, doar munții, volum de memorii al cunoscutului refugiat iranian de etnie kurdă Behrouz Boochani, o istorie tăioasă ce descrie poveștile adevărate ale refugiaților de pe Insula Manus, din Papua Noua Guinee, unde autorul a fost închis în 2013, după ce a fost prins încercând să intre cu barca în apele teritoriale ale statului australian.

„O carte ce își merită pe bună dreptate locul pe raftul literaturii penitenciare, alături de diverse alte lucrări, precum De profundis a lui Oscar Wilde, Scrisori din închisoare a lui Antonio Gramsci, Into the Smother a lui Ray Parkin, The Man Died a lui Wole Soyinka și Letter from Birmingham Jail a lui Martin Luther King Jr”, scrie în prefața cărții îndrăgitul scriitor australian Richard Flanagan.

Volumul Niciun prieten, doar munții i-a adus lui Behrouz Boochani nu doar recunoașterea internațională și un loc în galeria scriitorilor pentru care instituții precum PEN Internațional au dus campanii în numele libertății de exprimare, ci și unul dintre cele mai importante premii literare din Australia: Victorian Prize, ediția 2019, primind astfel recunoașterea guvernului aceleiași țări care i-a refuzat cetățenia și l-a ținut închis timp de șase ani.

Cartea a fost scrisă inițial în limba kurdă, fragment cu fragment, și transmisă sub forma mesajelor pe Twitter sau pe telefon, a apelurilor telefonice și video și a e‑mailurilor. Ulterior, volumul a fost tradus în limba engleză de filosoful iraniano-australian, cercetător asociat onorific la Universitatea din Sydney Omid Tofighian, ediția engleză stând la baza principalelor traduceri în întreaga lume ale cărții. Ediția în limba română poartă semnătura Berthei Savu.

„Eram pe insula Manus de numai câteva ore când m‑am grăbit să ajung la autogara centrală din orașul Lorengau. Acolo ne‑am întâlnit pentru prima dată față în față. Behrouz nu mâncase nimic toată ziua — doar tutun la micul dejun și la prânz. Era încă pe telefonul mobil atunci când am coborât din mașină să‑l salut. Ceva mai devreme în ziua aceea aflasem că într‑un pâlc de copaci de lângă o școală fusese găsit cadavrul refugiatului Hamed Shamshiripour, prezentând urme de bătăi și un ștreang în jurul gâtului; trecusem, de fapt, cu mașina în drumul meu de la aeroport pe lângă mulțimea ce se adunase, mulțime formată din localnici manusieni și poliție. Circumstanțele erau extrem de suspecte și mulți refugiați încă susțin că a fost ucis. Behrouz este prima sursă de informații pentru mulți jurnaliști australieni și internaționali și, în momentul acela, avea deja stabilite interviuri pentru întreaga zi. Prima mea vizită pe insula Manus ar fi trebuit să fie dedicată lucrului la traducerea cărții, dar pe Manus doar tortura se poate desfășura conform programului”, povestește Omid Tofighian.

Despre povestea de viață și cartea de memorii a lui Behrouz Boochani au scris publicațiile din întreaga lume, instituțiile însărcinate cu apărarea drepturilor omului și a libertății de exprimare, precum și nume importante ale literaturii universale din întreaga lume.

„Din cruzime și durere s-a născut un lucru de o mare frumusețe. Behrouz Boochani este poet, filosof și un scriitor minunat, iar cartea lui ar trebui citită de toți apărătorii drepturilor omului, dar și ai literaturii adevărate”, scria Margaret MacMillan, cunoscut istoric, profesor la Oxford University.

De asemenea, scriitorul sud-african J.M. Coetzee, laureatul Nobelului literar din anul 2003, a mărturisit despre cartea lui Boochani: „Behrouz Boochani a reușit, în condiții atroce, să scrie și să publice o relatare a experiențelor sale, o relatare ce-i va face pe temnicerii lui să scrâșnească din dinți. Niciun prieten, doar munții este o dare de seamă cutremurătoare asupra primilor patru ani petrecuți de Boochani pe insula Manus, până când lagărul a fost închis, iar prizonierii, relocați. La fel de fascinantă este analiza pe care o face sistemului de funcționare a lagărului, sistem implementat de autoritățile australiene, însă autonom, în sensul în care îi ține captivi în ghearele sale atât pe prizonieri, cât și pe temniceri…”. 

Copyright: Martin Hunter/EPA

Behrouz Boochani a absolvit Universitatea Tarbiat Moallem și Universitatea Tarbiat Modares, ambele din Teheran; are o diplomă de master în științe politice, geografie politică și geopolitică. Este scriitor, jurnalist, activist cultural și cineast de origine kurdo-­iraniană. Boochani semnează articole în revista de limba kurdă Werya, este membru onorific al PEN International, câștigător al Amnesty International Australia 2017 Media Award, al Diaspora Symposium Social Justice Award, al Liberty Victoria 2018 Empty Chair Award și al Premiului pentru jurnalism Anna Politkovskaia; este și profesor invitat nerezident la Sydney Asia Pacific Migration Centre (SAPMiC), Universitatea din Sydney. Publică frecvent în The Guardian, iar articolele sale apar și în The Saturday PaperHuffington PostNew MatildaThe Financial Times și The Sydney Morning Herald. Boochani este de asemenea coregizor (alături de Arash Kamali Sarvestani) al filmului de lung metraj Chauka, Please Tell Us the Time (2017) și consultant pentru piesa de teatru Manus a regizoarei Nazanin Sahamizadeh.


În 2021, în colecția ANANSI. World Fiction vor apărea în jur de 40 de cărți, lista incluzând majoritatea titlurilor recompensate cu cele mai importante premii literare ale anului trecut.

Opera poetei Louise Glück, laureata Nobelului literar, va fi tradusă și publicată începând cu acest an, alături de romanul The Discomfort of Evening semnat de scriitoarea olandeză Marieke Lucas Rijneveld, premiat cu The International Booker Prize, precum și de romanul Shuggie Bain de Douglas Stuart, recompensat cu The Booker Prize 2020.

ANANSI. World Fiction este cea mai recentă colecție dedicată traducerilor din literatura universală de pe piața de carte din România. Noul proiect editorial, coordonat de scriitorul și editorul Bogdan-Alexandru Stănescu, a fost lansat la finalul lunii septembrie 2020. Așezată sub semnul lui Anansi, zeul african al poveștilor, colecția ANANSI. World Fiction include cinci serii: Anansi. Contemporan – dedicată literaturii actuale, Anansi. Clasic – un spațiu al clasicilor secolului XX, Anansi. Mentor – ce reunește eseuri literare, Anansi. Ego – seria dedicată memorialisticii și Anansi. Blues – seria poeziei.

SkyTower inaugurează expoziția de pictură „PERSPECTIVE”

Vernisajul expoziției „PERSPECTIVE”, cu picturi de Alina Ciuciu și Daciana Pszota, are loc sâmbătă, 22 mai, ora 17:30, în lobby-ul clădirii SkyTower, cea mai înaltă clădire de birouri din România.

Expoziția de pictură este primul eveniment cultural organizat de SkyTower în acest an, în cadrul programului SkyCreatives, platforma open source prin careSkyTower oferă tinerilor artiști și antreprenori o locație iconică pentru proiectele lor.

Expoziția „PERSPECTIVE” reunește reinterpretarea unor opere celebre de Brâncuși în viziunea pictoriței Daciana Pszota, cu atmosfera de seninătate studiată atent în picturile Alinei Ciuciu, și va fi deschisă publicului în lobby-ul clădirii SkyTower în perioada 22 – 30 mai, gratuit. Evenimentul are loc după relaxarea condițiilor generale în contextul pandemiei, cu respectarea condițiilor sanitare pentru siguranța vizitatorilor, iar accesul este permanent.

Alina Ciuciu și Daciana Pszota

„Ne bucură că putem găzdui la SkyTower picturile a doi artiști români, deja cunoscuți peste hotare, și că putem aduce lucrările lor în fața publicului local. Este un prim eveniment de acest fel în cadrul programului nostru SkyCreatives, iar foarte curând sperăm să putem aduce publicului local și comunității SkyTower noi evenimente culturale. Avem în vedere piese de teatru și concerte care pot fi puse în scenă pe esplanada clădirii”, a declarat Ramona Boca, PR & Marketing Coordinator RPHI, compania care deține SkyTower.

Pictorița orădeană Alina Ciuciu este stabilită în Italia, unde a realizat majoritatea operelor ei, în care suprapune frumusețea prezentului peste o dulce nostalgie a trecutului, a istoriei pe care o poartă obiectele și simbolurile. Alina a expus în numeroase expoziții de grup în Italia, dar și în multe alte orașe europene, începând cu orașul natal, Oradea, apoi Berlin, Monte Carlo, Paris, Budapesta, Londra și Copenhaga.

„Un vernisaj la București este pentru mine un vis devenit realitate. Expoziția este o invitație la introspecție prin intermediul formelor, culorilor, alegoriilor și chiar a ironiei pe care vizitatorul o simte pornind de la mesajul picturilor. În afară de propria viziune, mult mai important este pentru mine ceea ce vede și interpretează fiecare, în baza experienței, a sentimentelor și propriei personalități”, a declarat pictorița Alina Ciuciu.

Daciana Pszota este un artist autodidact, stabilită în Franța, unde urmează cursurile ÉCOLE D’ARTS APPLIQUÉS. Ea face parte din asociația Artiștilor Hesdin din Franța, unde este consilier local. Picturile Dacianei sunt inspirate de viață, de propriile emoții și în special de spiritualitate, iar multe dintre lucrări se află în colecții private din SUA, Franța, Belgia, Olanda și România. Una dintre picturile ei a fost expusă de Prima Doamnă a Franței, Brigitte Macron, la Palatul Élysée din Paris.

„Colecția pe care o prezint în cadrul expoziției PERSPECTIVE are o puternică inspirație brâncușiană. Ideea a pornit de la un gând, iar pe măsura studiului am aflat și faptul că anul acesta se sărbătoresc 145 de ani de la nașterea sa. Toate picturile reprezintă lucrările sale și sunt adaptate într-o manieră personală, în care am încercat să le insuflu mai mult înțeles. Consider această colecție un tribut adus acestui geniu artistic, Constantin Brancuși”, a declarat pictorița Daciana Pszota.


SkyTower este cea mai înaltă clădire din România și cea mai iconică clădire de birouri din București. Turnul are 37 de etaje, ajungând la o înălțime de 137 de metri deasupra solului și 60 de metri de structură subterană cu 5 etaje de locuri de parcare și depozitare. Toate zonele de birouri din SkyTower sunt iluminate natural, iar etajele superioare beneficiază de ascensoare de mare viteză, care ating o viteză maximă de 6 metri pe secundă.

De la finalizarea construcției în decembrie 2012, SkyTower a devenit un punct de reper al orașului, remodelând orizontul noului cartier de afaceri din nordul Bucureștiului și stimulând dezvoltarea de noi proiecte în zona Floreasca-Aurel Vlaicu.

Teatrul Godot se redeschide pe 4 iunie la Palatul Bragadiru

Spațiul în care Teatrul Godot se redeschide, Palatul Bragadiru, va include o sală de teatru și de evenimente amplă, elegantă, un restaurant și o grădină spațioasă.

Teatrul Godot este un spațiu cultural aparte atât prin susținerea teatrului și artelor independente, cât și datorită conceptului de teatru de vară, ce amintește de celebrele grădini Union sau Oteteleşeanu, din Bucureștiul anilor 1900, dar și prin faptul că are propria trupă de actori, selectați printr-un concurs la care au participat 200 de artiști.

Teatrul Godot va monta, în continuare, producții proprii, dar va găzdui, de asemenea, și piese invitate. Producțiile proprii și actorii Teatrului Godot au continuat să fie prezente în spațiul cultural românesc și în cei trei ani în care teatrul inițial, Godot Cafe Teatru, de pe Lipscani, a fost închis. Piesele au fost găzduite de alte spații culturale din București și din țară.

Weekend-ul de deschidere va fi marcat de trei piese de notorietate ale scenei de teatru independent, iar biletele vor fi disponibile pe site-ul Teatrului Godot:

„Prin redeschiderea Teatrului Godot, continuăm să facem ceea ce am început în 2008, creând nu doar un spațiu teatral, ci un hub cultural care va susține multiple ramuri ale artelor independente: fotografie, pictură, sculptură, film, muzică – artele vizuale, în general, și, implicit, și artiștii – pe cei tineri în special – care le crează. Această redeschidere marchează consolidarea brandului Teatrul Godot ca teatru independent stabil, profesionist organizat, din dragoste de teatru și de actori, într-un spațiu elegant, sigur, din punct de vedere al sănătății și respectării normelor de sănătate în vigoare, cu respect pentru artiștii și publicul Godot.” — George Remeș, managerul teatrului Godot.

Palatul Bragadiru

Teatrul Godot s-a deschis în anul 2008 pe stradă Blănari 18, sub numele Godot Cafe Teatru și este unul dintre spaţiile din oraş dedicate exclusiv evenimentelor culturale independente. Iniţiativa manifest a Teatrului Godot este de a promova spectacolele independente, contemporane şi puternic ancorate în realitatea de zi cu zi. Miza este aceea de a pune în scenă spectacole pe toată perioada anului pentru a dezvoltă un fenomen organic de cunoaştere atât a tinerilor actori, cât şi de subliniere a necesităţii existenței și susținerii acestui fenomen teatral în România.

Istoria Palatului Bragadiru începe la mijlocul secolului 19. Acesta a fost declarat monument istoric de către Ministerul Culturii și Cultelor. Clădirea are o structura impresionantă, ce îmbină stilurile celor mai cunoscute clădiri din București ale perioadei anilor 1800 și este compusă, printre altele, dintr-o sală spectaculoasă de teatru sau concerte, o biblioteca și numeroase birouri.

România, prezentă la cea de-a 17-a ediție a Expoziției Internaționale de Arhitectură – la Biennale di Venezia

Din cauza pandemiei, ediția a 17-a a Bienalei a fost amânată din 2020 pentru anul acesta și se va desfășura în perioada 22 mai – 21 noiembrie, cu două zile de previzionare pentru invitați, 20 și 21 mai. Tema acestei ediții, lansată de curatorul Hashim Sarkis în 2019 este „How we will live together?“ („Cum vom trăi împreună?“).

Proiectul „Fading Borders“, autori Irina Meliță, Ștefan Simion, Cristi Bădescu, Ștefania Hîrleață și Radu Tîrcă din cadrul biroului de arhitectură POSTER, a fost declarat câștigător în urma unui concurs național de selecție organizat în două etape, la sfârșitul anului 2019 și începutul anului 2020. „Fading Borders“ abordează tema migraţiei și documentează realitatea fenomenului cu ajutorul a două proiecte de cercetare complementare – „PLECAT“ şi „Shrinking Cities in Romania“, fiecare abordând aceeași problemă din puncte de vedere diferite.

Foto: Laurian Ghinitoiu

PLECAT“, proiectul jurnalistic realizat de echipa TELELEU (Elena Stancu și Cosmin Bumbuț), analizează fenomenul complex de conviețuire a emigranților români în cadrul diferitelor comunități locale din Europa. Sunt documentate, astfel, istoriile personale ale unor tipologii diverse de oameni, prezentând, pe de-o parte, dificultățile cu care se confruntă emigranții români și, pe de altă parte, oportunitățile ivite odată cu plecarea din țară sau episoade despre noua viață și comunitatea pe care aceștia o construiesc în afara granițelor țării. 

„Shrinking Cities in Romania“ (Orașe românești în declin) este o cercetare a echipei IdeilaGRAM, aflată încă în desfășurare. Proiectul a luat naștere ca urmare a unei cercetări începute în anul 2009, asupra declinului și contracției orașelor românești, privite ca fenomen de amploare, și a constituit o premieră în România în aducerea la lumină a acestui fenomen acut și omniprezent, dar ignorat. Mici orașe turistice, orașe mari și mici industriale, orașe agricole, vechi orașe istorice sau porturi de la Dunăre se confruntă cu diverse forme de declin: socio-cultural, economic, fizic sau demografic. În ciuda conotațiilor aparent negative, fenomenul de shrinkage este, de fapt, o forță motrică a modernizării și inovației, a reutilizării, a căutării de resurse alternative, a creației artistice, a reevaluării relațiilor interumane.

„Fading Borders subliniază și deschide conversația despre modul în care mobilitatea marilor mase de oameni va avea impact asupra modului în care arhitecții ar putea imagina viitoarele forme de locuire, în sens larg. Migrația a fost, până acum, un fenomen asociat sărăciei, războiului, dezastrelor naturale, dar realitatea migrației ar trebui adusă în centrul discuțiilor despre modul în care vom trăi, despre modul în care vor trăi orașele, deoarece, cel mai probabil, acest fenomen se va extinde și va fi legat de dorința de îmbunătățire a calității vieții. Așadar, dorim să inițiem o dezbatere constructivă, pozitivă, o privire spre viitor, o discuție ipotetică despre modul în care vom trăi împreună atunci când cuvântul «împreună» devine foarte divers și durata locuirii capătă o dinamică diferită“, declară Arh. Ștefan Simion.

Foto: Laurian Ghinitoiu

Ca o concluzie a cercetării prezentate, revista MAZZOCCHIOO (o publicație realizată de echipa de proiect) va ghida dezbaterea prin adunarea unei serii de contribuții ale arhitecților internaționali care răspund la întrebarea: Cum va influența migrația arhitectura și orașul?


Organizatori: Ministerul Culturii, Ministerul Afacerilor Externe, Institutul Cultural Român și Uniunea Arhitecților din România.

Comisar: Attila Kim

Curatori: Biroul de Arhitectură POSTER (Ștefan Simion, Irina Meliță, Radu Tîrcă, Ștefania Hîrleață, Cristian Bădescu)

Participanți:

IDEILAGRAM
Ilinca Păun Constantinescu, Tudor Constantinescu, Iulia Păun, Alexandru Păun, Gabriela Belcineanu, Laura Popa-Florea

TELELEU
Cosmin Bumbuț, Elena Stancu

Partener principal: UniCredit Bank